Hoe het Japanse vakmanschap hoogtijdagen viert bij Mazda

16 dec 2024, 12:00 Machines
mazda 1

In Japan betekent vakmanschap veel meer dan iets kunnen maken. Het betekent dat je perfectie nastreeft. Het is geen verrassing dat bij het Japanse Mazda deze filosofie wordt nageleefd bij het creëren van hun auto’s. Wij gingen hun filosofie ervaren bij het depot Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, voor een exclusieve Mazda-experience.

Op dit speciaal georganiseerde evenement is de schoonheid van vakmanschap het hoofdthema. In Japan hebben ze hier zelfs een woord voor: Takumi. Niet door machines, maar door mensen. Deze vakmensen worden Takumi genoemd. Een eretitel die je pas krijgt na minimaal twintig jaar bewezen vakmanschap.

Kodo-designfilosofie

Zij wijden hun hele leven aan het creëren van een voorwerp. Deze mensen leggen hun ziel en zaligheid om hun werk tot leven te brengen. Het is pure dedication. In Japan wordt dit Monotsukuri genoemd. De Takumi van Mazda creeëren geen auto’s, ze brengen ze tot leven. Tel Takumi en Monotsukuri bij elkaar op en je hebt de kern van de Kodo-designfilosofie te pakken.

Kodo Design richt zich weer op het combineren van drie elementen met betrekking tot de esthethiek bij het ontwikkelen van een auto: Yohaku, wat schoonheid in de lege ruimte betekent. Sori, wat gaat over rondingen met evenwicht en balans. Tot slot wordt rekening gehouden met Utsoroi, het spel van licht en schaduw.

Het komt tot uiting in alle bolides die de laatste jaren het levenslicht hebben gezien van het 124-jaar oude automerk. Van de meest verkochte cabrio ter wereld tot een van de beste nieuwe SUV’s van de laatste jaren, alle nieuwe Mazda modellen worden gefabriceerd met Takumi in het achterhoofd.

Tijdens een lunch in het fraaie restaurant Renilde bovenin het depot van het Museum Boijmans van Beuningen, worden we bijgepraat door de charismatische Gustave Djon Toug, Lead Designer Brand Style. Gustave is al meer dan 13 jaar werkzaam bij het design en de styling van Mazda.

Gustave Djon Toug, Lead Designer Brand Style bij Mazda.
Gustave Djon Toug, Lead Designer Brand Style bij Mazda.

Na zijn studie ENSAAMA - École Nationale Supérieure des Arts Appliqués et des Métiers d'Art in Parijs, dat is inderdaad een hele mond vol als je op een verjaardag moet antwoorden welke studie je hebt gedaan, ging hij aan de slag in de autobranche, waarvan nu al lange periode bij Mazda. “De reden waarom we hier zijn is de synergie tussen waar Mazda en Museum Boijmans van Beuningen beide voor staan in hun werk. Beide disciplines vergen een vorm van perfectie met als doel een object tot leven te brengen.”

Gustave: “Elk detail spreekt boekdelen over de kwaliteit, schoonheid en precisie van onze auto's. Allemaal met één doel: de beste ervaring creëren voor de bestuurders.” Dat komt dus terug in het gebruik van materialen of het ontwikkelen van een specifieke kleur.

Mazda Red

Een van de mooiste kleuren die een automerk heeft gemaakt, is Mazda’s Soul Red Crystal. Het is een schitterende, diepdonkerrode kleur rood die echt prachtig is. Die kleur wordt gemaakt volgens een bijzondere techniek. Normaal gesproken is autolak opgebouwd uit drie lagen: een heldere toplaag, een doorschijnende laag en een reflecterende laag. Bij Mazda’s Takumi-nuri techniek bevat de lak ook deze drie lagen, maar de aluminium deeltjes in de onderste laag zijn kleiner en helderder. Bovendien zijn het verschillende soorten deeltjes: licht absorberende deeltjes en licht reflecterende deeltjes, en worden de deeltjes gelijkmatig en evenredig verdeeld over de laag.

De Soul Red Crystal kleur is geweldig.
De Soul Red Crystal kleur is geweldig.

“Het resultaat is dat het licht op de lak daarvoor direct wordt teruggekaatst. De diepte van de kleur gaat niet ten koste van de helderheid, wat zorgt voor een heel bijzonder effect”, zegt Gustave Djon Toug. De mensen die wel eens een redelijk nieuwe Mazda hebben zien rijden in deze kleur of er zelf in rijden, kunnen dit ongetwijfeld beamen. Wij in elk geval wel. Echt een fantastische kleur.

CX-80

Niet alleen in iets als een kleur van de lak, ook in de rest van het design komt het vakmanschap naar voren. Iets dat wereldwijd gerespecteerd wordt, getuige de designawards die in de afgelopen jaren zijn binnengesleept. Zo werd de Mazda 3 al eens verkozen tot World Car Design of the Year en won CX-30 en de MX-30 een Red Dot: Product Design Award.

De imposante Mazda CX-80.
De imposante Mazda CX-80.

Het laatste wapenfeit van de Japanners is gelijk het meest imposante model. Een uitermate luxe SUV die zich kan meten met de meest luxueuze modellen. Dat is ook te zien in bijvoorbeeld de afwerking van het interieur, waar gebruik is gemaakt van hoogwaardige materialen zoals echt esdoornhout, nappaleer en Japans textiel.

Toekomstvisie

Op een video die Lead Designer Gustave ons laat zien, worden we lekker gemaakt met beelden van de Mazda Vision Coupé Concept. Hij zegt: ““Voor ons is een auto meer dan een stalen gebruiksvoorwerp dat je van A naar B brengt. Een auto moet een vitaliteit bezitten die hem tot leven wekt en een band schept met de mensen die hem gebruiken.”

De schitterende Mazda Vision Coupé Concept. 
De schitterende Mazda Vision Coupé Concept. 

De Vision Coupé Concept is alweer zes jaar oud, maar het dient nog altijd als voorbeeld voor de toekomst die Mazda voor ons in petto heeft. Als er een conceptauto is die we graag in productie zouden willen zien, dan staat deze wel heel erg hoog op het lijstje. Het is op zich wel weer tijd voor een spannend model van de Japanse fabrikant. Een opvolger voor de RX-8 – over spannende auto’s gesproken – is er nog niet geweest. Als we vragen of er zoiets in de pijpleiding zit, kan hij helaas geen antwoord geven. Een glimlachje op zijn gezicht, verraadt wellicht toch enige activiteit op het hoofdkantoor.

Over de ontwerpen en werkethiek bij Mazda hoeven we in elk geval niet in te zitten, zo heeft deze design masterclass van Gustave Djon Toug ons geleerd. Wat ons betreft is het hoog tijd dat Vision Coupé Concept wordt omgetoverd tot een levende creatie die we op de weg kunnen bewonderen.

Meer info over Mazda? Check mazda.nl.

Gallery

Delen met
Ook interessant