Er zijn van die dagen waarop alles klopt. De zon staat hoog, de motoren grommen ongeduldig en wij staan met een vers getapte cappuccino in de hand tussen het mooiste dat Italië en Duitsland samen kunnen bouwen. We melden ons in Amsterdam voor de Ducati x Audi Immersive Driving Experience, een soort familiedag waarop beide merken een paar van hun beste paarden van stal hebben gehaald om kennis mee te maken. Als we aankomen bij Ducati Amsterdam zien we de line-up van de Italianen al op scherp staan. Met de Multistrada V4 Pikes Peak, Streetfighter V4 en de Panigale V4 zijn de paradepaartjes van de Italianen uit de showroom gehaald om eens even lekker buiten te ravotten.
Een paar meter verderop heeft ook Audi een paar glimmende bolides meegenomen waarmee je imponeert bij het stoplicht. Meest opvallende model is de spiksplinternieuwe Audi S5, het meest recente model van Audi. Verder zijn de brute RS3 en de fraaie E-Tron GT Performance meegenomen.
Hoewel de twee- en de vierwielers op het oog weinig met elkaar te maken hebben, is de werkelijkheid anders. Ze komen immers allemaal uit dezelfde stamboom. Beide merken vallen onder het machtige Volkswagen concern. Een conglomeraat waar naast Volkswagen, Audi en Ducati ook nog merken als Lamborghini en Bugatti onder vallen. Ducati en Audi zijn meer dan neven binnen de Volkswagen Group. Sinds 2012 vormen ze een team, verbonden door techniek, passie en een bijna obsessieve focus op rijbeleving. De een met vier ringen, de ander met Italiaanse flair, maar samen leveren ze machines die het hart sneller laten kloppen.
Luxe precisie-instrument
Na de ontvangst klimmen we achter het stuur van de Audi S5. We sturen weg van Amsterdam richting het westen: Spaarnwoude, IJmuiden, Santpoort, Bloemendaal, Zandvoort. Een route die afwisselt tussen dijkjes, duinen en doordraaiers, perfect om de V6 tot leven te wekken. De S5 voelt als een strak gesneden maatpak met titanium voering. 354 pk op quattro-aandrijving, wat gepaard gaat met een heerlijke soundtrack die het midden houdt tussen zelfverzekerd en gemeen.
Dit is een alleskunner met een indrukwekkend design, zonder een showpony te zijn. Een auto die is voorzien van alle luxe, die fantastisch stuurt. Dit is een precisie-instrument met temperament. Eentje waarmee je bovendien je kinderen en labrador in alle comfort mee kan vervoeren.
Kanonskogel op stelten
Na een voortreffelijke lunch bij Heyu Café in Ouderkerk aan de Amstel van Ducati-ambassadeur Jaimie van Heije, is het tijd om de switch te maken van vier naar twee wielen. We worden gekoppeld aan de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak. Een
motor waar we al eerder mee op speeddate zijn geweest, maar nu wat meer tijd mee mogen doorbrengen.
Laat duidelijk zijn dat de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak geen gewone motor is. Dit is een volbloed performancebike in adventure-verpakking. Hij ademt snelheid, zonder zijn comfort te verliezen. Uit het 1160cc V4 Granturismo-blok wordt een vermogen van 170 pk en 124 Newtonmeter aan koppel gehaald. Dat gaat hard, zo merken we al snel op ons ritje door het Groene Hart.
We rijden van Ouderkerk langs de Amstel, via Mijdrecht en Loenen aan de Vecht, richting Abcoude. Het landschap kronkelt mee met de rivier en de Pikes Peak slikt elke bocht alsof het zijn laatste is. Hij is stabiel op hoge snelheid, fel in het aanremmen, en elektronisch zo verfijnd dat je bijna vergeet dat je op een machine van 170 pk zit. Tot je het gas opendraait en ‘m doortrekt tot 10.000 toeren per minuut. Dan brult ‘ie het uit. Tegelijkertijd is het met z’n windscherm, semi-actieve Öhlins-vering en Marchesini gesmede velgen ook een ontzettend comfortabele machine waarmee je zowel op hoge snelheid, als stapvoets door een 30 km/u zone geweldig mee kan rijden.
Belle en het beest
Bij een pauzestop langs het glinsterende water nemen we even de tijd om ‘m goed in ons op te nemen. Ducati heeft z’n reputatie weer eer aan gedaan met het ontwerp van deze allrounder. Kijk die stoere oogopslag, vlijmscherpe lijnen, het motorblok dat pontificaal staat te shinen en dat alles verpakt in die prachtige clubkleuren. Dit is brute kracht gecombineerd met verfijnde elegantie. Dit is Belle én het Beest. Wat een beauty van een motor.
De kracht van samenwerking
De technologische synergie tussen Audi en Ducati is voelbaar in de details. Audi levert radartechnologie, assistentiesystemen en elektronica. Ducati brengt MotoGP-ervaring, lichtgewicht bouw en compromisloze rijdynamiek. Of je nou in een RS-model van de Duitser stapt of een Italiaanse pk-beuker, in beide gevallen resulteert het in adrenaline verhogende voertuigen. De rijders van deze merken delen dezelfde mindset: zij kiezen voor vooruitgang, stijl en een intensieve rijervaring. Het is wachten tot een fysieke kruisbestuiving tussen beide merken. Ducati heeft al wat
special editions ontwikkeld in samenwerking met Lamborghini, ze hebben een
Multistrada V4 RS gemaakt met een verwijzing naar Audi, maar het zou toch wel dik zijn als ze een keer echt samen de handen ineenslaan om een brute machine te ontwikkelen.
Eén concern, twee karakters
De Ducati x Audi Immersive Driving Experience geeft alvast een voorproefje wat er gebeurt als twee topmerken elkaar vinden. Audi brengt de precisie. Ducati het vuur. Dit is techniek, emotie en design, live, in HD, onder de zon van het vroege motorseizoen. En wij? Wij zitten inmiddels druk te scrollen door het aanbod van tweedehands Multistrada V4’tjes. Dat is namelijk alles wat je zoekt in een motor.
Zelf beleven? Ga naar ducati.com om een proefrit te plannen op jouw favoriete model of naar audi.nl als je op zoek bent naar een voertuig met vier wielen. Specs Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
Motor: V4 Granturismo blok
Cilinderinhoud: 1.158 cc
Vermogen: 170 pk @ 10.750 tpm
Koppel: 124 Newtonmeter @ 9.000 tpm
Gewicht: 227 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 22 liter
Prijs: €37.890,-
Gallery