Een jaartje geleden werd het doek getrokken van de volledig nieuwe Harley-Davidson Sportster S. Wij mochten ‘m eindelijk een weekje meenemen om aan de tand te voelen. Stoer, stoerder, Sportster S.
Harley-Davidson ken je natuurlijk van de brute motorfietsen als de Fat Bob en de Street Glide. Maar sinds een paar jaar zijn de Amerikanen een zijweggetje ingeslagen. Natuurlijk bouwen ze nog steeds hun zo kenmerkende tweewielers, tegenwoordig zijn ze ook nieuwe paden aan het verkennen. Baanbrekend was natuurlijk de introductie van de elektrische Livewire, maar ook de komst van adventure tourer Pan America was een compleet nieuw genre waarin Harley-Davidson is gaan opereren. Met de presentatie van de Sportster S laten ze wederom zien dat ze niet bang zijn om te innoveren.
Het Harley-Davidson Sportster model kent nogal een historie, want het is het langstlopende Harley-Davidson model. Sinds 1957 zit de Sportster al in het assortiment van de motorgigant. De nieuwe variant is echter een compleet nieuw ontwikkelde machine, die behalve de naam niet heel veel opheeft met het verleden. Dit is een sport custom die een nieuw tijdperk in de geschiedenis van HD moet gaan markeren.
Qua looks hebben ze ons hart al veroverd. Dit is wat je noemt een eyecatcher. Wij hebben een exemplaar meegekregen in een military green achtige kleur, of Mineral Green Metallic zoals ze dit bij HD noemen. Andere opvallende features zijn de dubbele Flattrack achtige uitlaat aan de rechterzijde van de motor, de schuine voorvork en de megavette, voor Harley zo karakteristieke, voorlamp waar een bonk aan LED-licht vanaf komt. Ook de extreem dikke Bobberesque 160/70 17”voorband is prominent aanwezig. Of wat te denken van het coole doch korte kontje? Het is echter het brute 1250 V-twin motorblok dat centraal in de motor alle ogen naar zich toetrekt. Dit is een bike die Batman ongetwijfeld maar wat graag in zijn garage zou willen zien staan. Black on black, of course. Dat het uiterlijk niet alleen onze ogen kan bekoren, blijkt wel uit de vele reacties die we hebben ontvangen van de mensen. Binnen vijf minuten nemen we al twee complimentjes van andere weggebruikers in ontvangst. Ook tijdens de fotoshoot in hartje Schiedam wordt de motor met veel nieuwsgierigheid gadegeslagen en bedolven met bewonderende opmerkingen. Dat we ‘m na een weekje weer bij de dealer moeten inleveren, vertellen we er deze keer niet bij.
We hebben geen speciale ritten op de planning staan, maar we leggen in onze testweek heel wat kilometers af. Van huis naar werk, een plezierritje naar een vriend, een avondje flaneren door de stad, een lange snelwegrit van 80 kilometer en terug. Alles is wel zo’n beetje voorbijgekomen. En flaneren, dat kan dit beest als de beste.’If you have it, flaunt it’, om met Eva Jinek te spreken. Het warme zomerweer leent zich bij uitstek voor een toer langs de terrassen. Het is natuurlijk leuk om een beetje te pronken, maar op de B-wegen komt de Sportster S helemaal tot z’n recht. Wat een power! Je zit natuurlijk best wel relaxed: breed stuur, voeten vooruit, niet bepaald in de attack-modus. Maar als je aan het gas gaat hangen dan is het zaak om je goed vast te houden, want de 1.252 cc, goed voor 121 pk, is een serieuze krachtbron om rekening mee te houden. Die komt met name tot z’n recht in de, je raadt het al, Sport-stand. Daarnaast kan je kiezen uit Rain en Road. Wij hebben ze allemaal effe geprobeerd, maar kwamen al snel tot de conclusie dat ‘ie lekker in Sport moet blijven staan. Alleen al voor het lekkere geluid dat er dan uitkomt. Laat het gas even los en hij gorgelt op heerlijke wijze benzinedruppels. Dat blijft toch een verrukkelijk geluid waar je als petrolhead geen genoeg van kan krijgen.
Goed, je mag dan zitten als een cruiser, de hoeveel koppel en vermogen vertellen een ander verhaal. Dat koppel is al van laag in de toeren beschikbaar, waarbij je ‘m echt hard kan doortrekken. Tot bepaalde hoogte. Als je op de snelweg rijdt dan vang je dermate veel wind in je bakkes (elke vorm van een windscherm ontbreekt) dat je die hendel vanzelf wel weer wat laat zakken. Tot en met 130, max 140 km/u is het nog wel te doen, daarboven wordt het echt te veel storm chaser stylo naar onze smaak. Gelukkig biedt cruise control uitkomst. Het zijn de B-wegen waar de Sportster S zich echt thuis voelt. Lekker achteroverleunen, chillmodus on en genieten van de beestachtige machine die onder je ligt. En als je er zin in hebt, dan laat je de horizon in een vingerknip achter je.
Ook noemenswaardig is het werkelijk schitterende, cirkelvormige TFT-schermpje van 4”. Het design is een van de mooiste die we op motorfietsen hebben gezien. Ook de keuze voor het font van de digitale snelheidsmeter is uitermate stijlvol. Alle info die je nodig hebt is aanwezig (toerenteller, snelheidsmeter, tijdstip, benzinemeter, bluetoothconnectie). Met die laatste kun je je telefoon aan de bike connecten via de Harley-Davidson app, waarbij er ook navigatie beschikbaar komt. Het werkt easy en het ziet er subliem uit.
Zo is de Harley-Davidson Sportster S een bijzonder complete motor waar alles op en aanzit. Alleen al voor het uiterlijk zouden wij ‘m direct bij de dealer willen ophalen, want dit is wat ons betreft zo’n beetje de best looking Harley-Davidsons die je op dit moment kan kopen. Tel daar z’n connectiviteit en power bij op en je kan wel stellen dat wij wel gecharmeerd zijn van de nieuwe koers van de Amerikanen. Ga alsjeblieft door in deze richting Harley-Davidson, want je bent druk bezig om nog meer harten te veroveren.
Meer info of een proefrit aanvragen voor de Harley-Davidson Sportster S doe je op harleydavidson.com .
Motor: Revolution Max 1250T V-twin Cilinderinhoud: 1.252 cc
Koppel: 127 Newtonmeter @ 6.000 tpm Gewicht: 228 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 11,4 liter
Prijs Harley-Davidson Sportster S:€20.495,-
Tekst + foto’s: Chris Riemens