GMA eert iconische racelegende Niki Lauda met deze herrieschoppende hypercar

24 feb 2021, 20:03 Machines
7d71a574 07c9 42f4 8037 1d2bad36a07e t50s embargoedto22feb2021 at 1700gmt 09 at 2x
Zoals we al eerder benoemden zou raceheld Niki Lauda afgelopen week 72 jaar zijn geworden. Zijn teammaatje bij Brabham, Gordon Murray, brengt daarom nu een ode aan de iconische coureur doormiddel van de GMA T.50S Niki Lauda. Het is de circuituitvoering van de GMA T.50. Deze speciale editie is uiterst zeldzaam, met slechts 25 exemplaren die van de band rollen. Een uitzonderlijke auto voor een uitzonderlijke coureur.

GMA T.50S Niki Lauda

De hypercar die is vernoemd naar Lauda is alleen bedoeld voor op het circuit en is lichter, luider, sneller en heeft een hoger badass-gehalte dan zijn voorganger. Er ligt een brutale 3,9-liter Cosworth V12 onder de motorkap, waarmee de motor 16 kg lichter is en sneller naar de 12.100 toeren (!) per minuut racet dan zijn oudere broer. Het nieuwe vermogen is 711 pk, ruim 70 pk meer dan de T.50. Hij heeft een koppel van 485 Nm, waarbij dit maximale niveau pas vrij komt bij 9.000 tpm. Zoals we van ze gewend zijn, heeft Gorden Murray Automotive geen turbo geïnstalleerd.
i
Foto: Gordan Murray Automotive
Gordon Murray geeft aan dat de hypercar niet puur ontwikkeld is voor de snelste rondetijden, maar dat hij ook vriendelijk en benaderbaar zou zijn. Wat hij eigenlijk probeert te zeggen is dat je niet bang hoeft te zijn dat je jezelf en de auto in de kreukels rijd na drie bochten op het circuit omdat de achterkant besloot dat 'ie sneller wilde zijn dan de voorkant. Toch wel zo prettig. Leuk feitje, alle GMA T.50S Niki Lauda's worden vernoemd naar F1-overwinningen waar Murray zelf deel van was. Zo heet de eerste Kyalami, vernoemd naar het circuit in Zuid-Afrika.

Heerlijke herrieschopper

Deze hypercar moet je terugbrengen naar de tijden dat de drievoudig-wereldkampioen zelf nog achter het stuur van de brullende bolides zat, en dus is de uitlaat gestript van bijna alle dempers. Op die manier zou deze brute wagen een nostalgische partij herrie moeten genereren waar je U tegen zegt, en waar de huidige F1-coureurs vast en zeker jaloers op zullen zijn. Het luchtinlaat op het dak voorziet de twaalf individuele gaskleppen van voeding en verder is de wagen ook gestript van het infotainmentsysteem, de geluidsisolatie en van één van de twee passagiersstoelen.
gordan murray automotive t50s niki lauda 4
Foto: Gordan Murray Automotive
De GMA T.50S Niki Lauda heeft een sequentiële transmissie van Xtrac en de topsnelheid van deze racewagen ligt ergens tussen de 310 en 340 km/u. Ook de aerodynamica kreeg een update en er werden nieuwe splitters en spoilers gemonteerd. Aan de achterkant zit een ventilator die 7.000 toeren per minuut kan draaien. De auto weegt slechts 852 kilo en heeft een downforce 1.500 kilo. Het prijskaartje voor deze spectaculaire brullende bak bedraagt 3.6 miljoen euro. Een duur bakkie, maar dat mag ook wel als je hem wilt binden aan de onaantastbare moed en toewijding van een van de grootste F1-coureurs allertijden, die ook nog eens als een feniks uit de as van zijn vlammende bolide herrees. Letterlijk en figuurlijk.
Delen met
Ook interessant