Busjes zijn ongelofelijk handige dingen. Ze kunnen voor ieder doel worden ingezet. Moet je met veel man op pad? Knal er een paar stoelen in en je kan zeker negen man rondkarren. Ben je van de DHL? Haal die stoelen er weer uit en je kunt hem helemaal volstouwen met pakketjes. Ga je op avontuur? Maak er een bed in en je hebt een camper. Eén ding waar je niet zo snel een bus voor zou gebruiken is als je gaat racen. Al denken ze daar bij Ford anders over. Op basis van de E-Transit onthult Ford nu de Electric SuperVan, een racebeest met 2000 pk.
Ford Electric SuperVan
Dit soort fratsen zijn niet nieuw voor Ford. In 1971 vroeg Ford haar raceafdeling om de Transit Mk. 1 om te bouwen tot een bolide voor het circuit. Dat ging redelijk goed en dus onthullen ze nu, meer dan 50 jaar later, alweer de vierde generatie van die dingen. En die nieuwste moet binnenkort gaan meedoen aan de legendarische Pikes Peak International Hill Climb.
De Electric SuperVan is ook niet zo nieuw als je misschien zou denken. Vorig jaar presenteerde Ford ‘m al trots als een one-off. Een showauto waarmee ze een beetje gaaf konden doen op autoshows. Maar toen ze nog eens goed naar zijn kwaliteiten keken, dachten ze ‘verrek, die kan zo mee op Pikes Peak’. Zo gedacht, zo gedaan.
Door zijn bijzondere elektrische motor, zit ‘ie binnen twee seconden op de 100 km/h. Vanuit stilstand. Zo snel kunnen optrekken is natuurlijk heerlijk op Pikes Peak. Met zijn 156 bochten heb je daar niet zoveel aan een enorme topsnelheid. Die haal je waarschijnlijk toch niet. Nog een voordeel van een elektromotor: die verliest zijn vermogen niet op grote hoogten. Benzinemotoren hebben daar wel last van.
Namens Ford rijdt de Franse coureur Romain Dumas de rondjes rond Pikes Peak. Hij won de race al eerder en eindigde ook in Le Mans ooit als eerste in de 24 uursrace. De Pikes Peak International Hill Climb duurt nog tot 25 juni.