Ferrari komt met volledig digitale auto, dit is de F76

29 okt , 13:00Machines
Ferrari presents the F76 (02)
De Italiaanse sportwagenfabrikant Ferrari gooit het over een totaal andere boeg met de onthulling van de F76, en nee het is geen V12-monster dat je uit de showroom rijdt, maar een volledig digitale “hypercar” voor de virtuele wereld.

Een ode aan traditie én een sprong de toekomst in

De naam ‘F76’ is geen willekeurige samenstelling van letters en cijfers: hij verwijst naar de 76 jaar sinds Ferrari zijn allereerste overwinning behaalde tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1949, met de 166 MM Barchetta van Luigi Chinetti en Lord Selsdon. Het concept is een eerbetoon aan het verleden, gecombineerd met een experiment dat de grenzen van autodesign in het digitale tijdperk verkent.

Wat maakt de F76 zo bijzonder?

In plaats van een traditionele motor, chassis en productie-run, bestaat de F76 uitsluitend als digitaal object, een NFT (non-fungible token) die door leden van Ferrari’s exclusieve Ferrari Hyperclub in eigendom genomen kan worden. Het ontwerp komt van het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni, en neemt een aantal bijzonder futuristische elementen mee zoals een dubbele fuselage-opbouw, een centraal kanaal dat de body zelf als aerodynamic wing laat functioneren, en een interieur met twee gescheiden cockpit-cellen waarin bestuurder en passagier tegelijk “rijden” via drive-by-wire systemen.
Ferrari presents the F76 (03)

Designmanifest in bits en bytes

De F76 fungeert volgens Ferrari als designmanifest, een vooruitblik op wat auto’s in de toekomst kunnen zijn, zonder conventies zoals motorruimte, transmissie of productiebeperkingen. Alles aan deze digitale hypercar is geoptimaliseerd: generatieve algoritmen, biomimetica, structuur-ontwerp en aerodynamica worden gecombineerd om een nieuw visueel en technisch vocabulaire te creëren.

Voor wie is dit bedoeld?

Niet voor de massa, maar voor een select gezelschap, namelijk de Hyperclub-leden. Zij kregen de gelegenheid om het ontwerp van hun F76 mee te bepalen via exclusieve “drops” over een periode van jaren, waarmee elke digitale exemplaar uniek is. Voor Ferrari is dit niet louter een kunstproject, maar een strategische stap richting engagement van klanten in een digitaal tijdperk.
264421894

Virtueel ritje

Dus, je hoort het goed: de nieuwste Ferrari is er wel, maar je zult ‘m niet horen brullen op de straat. Geen V12 of uitlaat-geluid, geen real-world motor die je kunt starten. Enkel een virtuele body, klaar voor de digitale opslag, configuratie en misschien een ritje in een sim-omgeving.
Wie ooit dacht dat auto’s enkel fysiek waren, krijgt met de Ferrari F76 een heel nieuwe kijk.
Delen met

Loading