Ferrari steekt de iconische F40 in een nieuw jasje

23 okt , 13:00Machines
ferrhead
Als je aan menig man hun droomauto zou vragen, zal de Ferrari F40 vaak genoemd worden. Wij begrijpen dat goed, want de klassieke jaren ‘80 supercar is ook gewoon heel sexy. Nu brengt Ferrari een eerbetoon aan dat stukje autogeschiedenis, met de nieuwe Ferrari SC40.

Retro meets ultramodern

De F40 uit 1987 is pure race-ethos: twin-turbo V8, handmatige versnellingsbak, brute eenvoud. Stilistisch pure adrenaline. Nu gooit Ferrari ‘m in 2025 in een ander jasje met de SC40. Niet de klassieker volledig terugbrengen, maar gaan voor een reïnterpretatie op high-tech steroïden. De basis is de middenmotor-architectuur van de Ferrari 296 GTB: plug-in hybride twin-turbo V6 + elektromotor. Dat betekent minder cilinders dan vroeger, maar veel meer power. 
Visueel krijgen we toch wel de pure F40-vibes. Een lange, lage neus, korte overhang, vaste achterspoiler (die hele sterke F40-knipoog) en de typische luchtinlaten en louvres die het verleden eren met moderne flair.

Aandrijving van de 296 GTB

De wagen deelt zijn chassis en aandrijflijn met de 296 GTB, maar de styling en materialen zijn pure luxe. Carbon-Kevlar, Alcantara, sportief tot in de vingertoppen. En de power? Een gecombineerd vermogen van zo’n 830 pk, met 0-100 km/h in circa 2,9 seconden en een top boven de 330 km/h. Maar door de exclusiviteit vrezen we dat die snelheden weinig gehaald gaan worden met deze parel.

Exclusiviteit

De Ferrari SC40 is een echte one-off, ontworpen en vervaardigd binnen het programma van Ferrari Special Projects. Dit is geen model dat je op straat tegenkomt, of zomaar kan bestellen. Dit soort one-offs zijn enorm exclusief. Zo wordt er van deze Ferrari maar eentje verkocht, en gaat het Ferrari hoogstwaarschijnlijk miljoenen opleveren. Voor een echte autofan zal dat het waard zijn, want laten we eerlijk zijn: je koopt niet alleen een auto, je koopt een kunstwerk. Een auto met erfgoed, met de geest van de F40 doorheen geprogrammeerd. Dus voor wie een goede band met Ferrari, en nog wat centen over heeft. Bel dan snel naar Maranello, want stiekem willen we deze toch wel op de Nederlandse wegen zien.
Delen met

Loading