De comeback van een icoon: dit is de nieuwe Ferrari Testarossa

10 sep , 10:36Machines
Ferrari header
Ferrari heeft de opvolger van de SF90 Stradale gelanceerd en jongens, wat een monster: de 849 Testarossa. Een plug-in hybride berlinetta met een midden-achter geplaatste V8 twin-turbo en drie elektromotoren. Totaal: 1.050 pk. Ja, dat zijn duizend-en-vijftig paarden die alleen maar wachten tot jij je rechtervoet laat zakken.
De naam alleen al klinkt als een mokerslag. Testarossa, een titel die Ferrari in 1956 voor het eerst gebruikte voor zijn racewagens en die in de jaren ’80 wereldfaam kreeg met de iconische platte supercar. Denk aan neonlichten, Miami Vice en foute pakken. Nu haalt Ferrari die naam terug. Dat is niet uit nostalgie, maar om te laten zien dat erfgoed en toekomst perfect samengaan.
fer boven

Power upgrade

Het kloppend hart is een volledig herzien V8 twin-turbo blok, goed voor 830 pk (50 meer dan de SF90). Ferrari monteerde de grootste turbo ooit op een productieauto en koppelde dat aan drie elektromotoren die samen 220 pk leveren. Het resultaat: vierwielaandrijving, torque vectoring en een acceleratie die je nekspieren test alsof je in een raketlanceerbasis zit.
fer moto

Slimme tech, hard resultaat

De 849 Testarossa zit vol met nieuwe race-DNA. ABS Evo en het FIVE-systeem maken dit de slimst aangestuurde Ferrari ooit. Brake-by-wire zorgt voor chirurgische precisie, de ophanging is opnieuw afgesteld en dankzij gewichtsbesparing heeft deze machine de beste vermogen-gewichtsverhouding ooit in een straatauto van Maranello. Oftewel: sneller, lichter, scherper.
fer ond

Design met downforce

Qua looks is dit een regelrechte aanval op je netvlies. Geïnspireerd door ’70s sportprototypes, maar met een futuristische twist. Alles is scherp, geometrisch en functioneel. De nieuwe actieve spoiler en aerodynamische oplossingen leveren 415 kilo downforce bij 250 km/u, een stijging van 25 kilo ten opzichte van de SF90. Bonus: 15% meer koeling voor motor en remmen. Mooi én slim dus.
fer spoi

Cockpit: driver first

Stap in en je merkt meteen dat dit interieur volledig rond de bestuurder is gebouwd. De centrale tunnel met retro-versnellingspook knipoogt naar Ferrari’s klassiekers, terwijl een nieuw HMI-systeem en een high-tech stuurwiel je alles geven wat je nodig hebt. De iconische rode startknop zit precies waar je hem wilt, en elke druk voelt als het ontsteken van een raket.

849 Testarossa Spider

Naast de normale 849 Testarossa komt nu ook de 849 Testarossa Spider. Daarmee voegt Ferrari ook een open variant toe die dezelfde 1.050 pk levert als de coupé. De volledig herzien V8-blok (830 pk) wordt opnieuw gecombineerd met drie elektromotoren en slimme elektronica zoals ABS Evo en het FIVE-systeem. Het verschil? Dankzij de inklapbare hardtop, die in 14 seconden opent tot 45 km/u, beleef je die brute prestaties in de buitenlucht. Aerodynamica, comfort en een nieuw windvangersysteem maken hem net zo bruikbaar als compromisloos.
fer spi o
Ferrari heeft opnieuw bewezen dat je erfgoed niet hoeft te bewaren in een museum. Je kunt het ook met duizend paarden en een actieve spoiler de toekomst in katapulteren.
fer test en spi
Delen met
Ook interessant
loading

Loading