Er zijn weinig dingen koppiger dan je schoonmoeder, maar we
hebben nu echt iets gevonden. De Citroën Jumper Back to Back. Dit tweekoppige
monster komt regelrecht uit een koortsdroom gezoefd, maar helaas bestaat dit
wezen echt. Waarom? Dat vragen wij ons ook af.
Citroën Jumper Back to Back
We hebben zoveel vragen als we deze
auto zien. De waarom
zoeken we nog wel uit, maar we zijn ontiegelijk benieuwd wat er gebeurd als je aan
allebei de kanten gas geeft. Zitten er überhaupt twee volledige motoren in? Dit
voelt als een experiment dat een experiment had moeten blijven. Stel je voor
dat je een Jumper aan het bestellen bent en ineens zie je in plaats van de flinke
laadbak bij de opties ‘twee koppen’ staan.
Na wat onderzoek kunnen we jullie mededelen dat je inderdaad
twee motoren, schakelbakken en sturen in de auto krijgt. Als je denkt hiermee
de blits te maken, van ons mag je hem gewoon bestellen maar de weg mag je er
helaas niet mee op. Los van dat het zeer verwarrend zou zijn als deze rakker
voor je rijdt op de snelweg, mist de wagen ook onderdelen die je op de openbare
weg wel moet hebben. Bepaalde lichten zitten er bijvoorbeeld niet op omdat die
normaal aan de achterkant zouden zitten, maar er is geen achterkant.
Waarom?
De hoe begrijpen we ondertussen, maar de waarom is nog een
stuk relevanter als we deze auto (of auto’s?) zien. De echte reden voor deze
wagen is een soort ‘Pimp My Ride’ tafereel. Ze worden gemaakt voor bedrijven
die hele specifieke achterkanten op hun wagens bouwen, denk bijvoorbeeld aan
ambulances of dierentransport. Je vervoert zo twee auto’s tegelijkertijd en de koper betaald zo niet voor een halve auto waarmee ‘ie toch niets van plan
is. Ongelofelijk wat een efficiëntie.
Citroen
Die drang naar efficiëntie zou zomaar eens een Nederlandse
invloed kunnen zijn, de oprichter van Citroën had namelijk Nederlandse roots. De opa van oprichter André was Nederlands en mocht
een achternaam voor zijn familie kiezen. De beste man handelde in fruit en was
een beetje in een ludieke bui, dus koos hij voor Limoenman. Zijn zoon werkte
niet in het fruit en durfde ook niet zo goed tegen zijn schoonvader in te gaan,
die vond
Citroen een betere achternaam. Nog een generatie later verkast de
familie Citroen naar
Frankrijk en werd het Citroën, want Fransen vertikken het
om een andere taal te spreken.