1. Home
  2. Dit is waarom Citroën een tweekoppige Jumper heeft gemaakt

Dit is waarom Citroën een tweekoppige Jumper heeft gemaakt

01 sep , 11:55 Machines
citroen relay jumper back to back 10
Er zijn weinig dingen koppiger dan je schoonmoeder, maar we hebben nu echt iets gevonden. De Citroën Jumper Back to Back. Dit tweekoppige monster komt regelrecht uit een koortsdroom gezoefd, maar helaas bestaat dit wezen echt. Waarom? Dat vragen wij ons ook af.

Citroën Jumper Back to Back

We hebben zoveel vragen als we deze auto zien. De waarom zoeken we nog wel uit, maar we zijn ontiegelijk benieuwd wat er gebeurd als je aan allebei de kanten gas geeft. Zitten er überhaupt twee volledige motoren in? Dit voelt als een experiment dat een experiment had moeten blijven. Stel je voor dat je een Jumper aan het bestellen bent en ineens zie je in plaats van de flinke laadbak bij de opties ‘twee koppen’ staan.
Na wat onderzoek kunnen we jullie mededelen dat je inderdaad twee motoren, schakelbakken en sturen in de auto krijgt. Als je denkt hiermee de blits te maken, van ons mag je hem gewoon bestellen maar de weg mag je er helaas niet mee op. Los van dat het zeer verwarrend zou zijn als deze rakker voor je rijdt op de snelweg, mist de wagen ook onderdelen die je op de openbare weg wel moet hebben. Bepaalde lichten zitten er bijvoorbeeld niet op omdat die normaal aan de achterkant zouden zitten, maar er is geen achterkant.

Waarom?

De hoe begrijpen we ondertussen, maar de waarom is nog een stuk relevanter als we deze auto (of auto’s?) zien. De echte reden voor deze wagen is een soort ‘Pimp My Ride’ tafereel. Ze worden gemaakt voor bedrijven die hele specifieke achterkanten op hun wagens bouwen, denk bijvoorbeeld aan ambulances of dierentransport. Je vervoert zo twee auto’s tegelijkertijd en de koper betaald zo niet voor een halve auto waarmee ‘ie toch niets van plan is. Ongelofelijk wat een efficiëntie.

Citroen

Die drang naar efficiëntie zou zomaar eens een Nederlandse invloed kunnen zijn, de oprichter van Citroën had namelijk Nederlandse roots. De opa van oprichter André was Nederlands en mocht een achternaam voor zijn familie kiezen. De beste man handelde in fruit en was een beetje in een ludieke bui, dus koos hij voor Limoenman. Zijn zoon werkte niet in het fruit en durfde ook niet zo goed tegen zijn schoonvader in te gaan, die vond Citroen een betere achternaam. Nog een generatie later verkast de familie Citroen naar Frankrijk en werd het Citroën, want Fransen vertikken het om een andere taal te spreken.
Delen met
Ook interessant