Er zijn conceptcars, er zijn supercars, en dan is er de Peralta S. Waar de gemiddelde autofabrikant tegenwoordig denkt dat ‘futuristisch’ gelijkstaat aan een tablet op wielen met vegan leer en een lichtshow, komt GFG Style met een bak aluminium die je hersenen herschikt. Geen bliepjes, geen excuses, maar puur Giugiaro-DNA. Rauw, stijlvol, en met meer flair dan de hele Tesla-lineup bij elkaar.
De Cybertruck mag dan in elkaar zijn geflanst met een liniaal en een klauwhamer, de Peralta S doet het anders. Giorgetto Giugiaro, de man die onder andere de Lancia Delta, DeLorean en VW Golf tekende, besloot samen met zijn zoon Fabrizio dat het tijd was om zichzelf een standbeeld te geven. Maar dan op vier wielen, en met een silhouette dat zo scherp is dat je je ogen eraan kan snijden.
Peralta S
De Peralta S is gebaseerd op de Maserati MC20, maar dan volledig overgoten met handgebogen, spiegelglad aluminium. Geen lijnen, geen franjes, geen onzin. Alleen maar een vloeiende wigvorm die van voor tot achter klopt als een Zwitsers horloge op espresso.
Excentrieke instapper
Deuren? Pfff. De Peralta S lacht daarom. Hier klapt de hele cockpit als een straaljagercanopy naar voren open. En de ramen? Die gaan als vleugeltjes omhoog. Niet omdat het moet, maar omdat het belachelijk vet is. En omdat het de designlijn niet onderbreekt. Praktisch? Absoluut niet. Iconisch? Volmondig ja.
Italiaans theater met turbo’s
Onder de aluminium huid ligt het hart van de MC20: een 3.0-liter twin-turbo V6 met 621 pk. Ja, je kunt er écht mee rijden. Ja, hij gaat als de brandweer. Maar eerlijk? Daar gaat het nauwelijks om. De binnenkant is Maserati, maar dan met speciaal gemaakte details die nergens anders bestaan. Alles voelt alsof het met de hand is bedacht, niet met een spreadsheet. Het stuur heeft knoppen op plekken die je nog moet ontdekken.
Waarom dit kunst is en geen auto
Fabrizio Giugiaro zei het mooi: “De Peralta S heeft een typische jaren '70 attitude en niets te maken met moderne
auto’s. Ik wilde hem versieren met verwijzingen, stijlaccenten en vormen uit een verleden dat geschiedenis schreef, maar het is ook een eerbetoon aan mijn vader, via een moderne interpretatie van de volumes van de Boomerang.” En precies dat maakt het geniaal. In een wereld van regelgeving, efficiency en emotieloze designteams laat de Peralta S zien dat een auto ook een kunstwerk mag zijn. Een statement. Een liefdesbrief aan een tijd waarin vorm en visie nog belangrijker waren dan actieradius of Spotify-integratie.
De Peralta S is een ode aan design, aan lef, aan Italiaanse grootspraak. Een rijdend museumstuk dat z’n geschiedenis kent en z’n toekomst zelf vormgeeft. En het maakt de Cybertruck tot wat het altijd al was: een hoekige grap met een groot ego en een leeg hart.
Not for sale
Voordat je de bank belt voor een extra hypotheek: nee, je kunt ’m niet kopen. De Peralta S is een one-off, speciaal gebouwd voor de Mexicaanse verzamelaar Carlos Peralta. GFG Style zegt niet wat ‘ie heeft betaald, maar reken er maar op dat het ergens ver boven die $1 miljoen-grens zit. Alleen de basis, een Maserati MC20, kost al dik twee ton. En dan heb je nog geen handgehamerd aluminium, geen designlegendes aan het werk, en geen entree als een straaljagerpiloot.
Wil je zelf zo’n kunststukje laten bouwen? Tuurlijk, GFG Style neemt jouw belletje vast aan. Maar neem een flinke zak geld mee. En geduld.