De 2025 Ducati Panigale is gereleased en er is genoeg nieuw, ook begint hij steeds meer op de MotoGP motor te lijken, dus mocht je nog je innerlijke Valentino Rossi naar boven willen halen, dan is de 2025 Ducati Panigale v4 iets voor jou.
De Ducati Panigale V4 was al een beest van een motor, maar Ducati heeft besloten om hem nóg een stapje verder te brengen. Het nieuwe model is net gelanceerd(althans je kan hem pas krijgen vanaf 2025), en geloof ons: het is een droom op twee wielen. Dus, als je dacht dat je met de vorige generatie al aan je limiet zat, heb je het mis. Dit ding gaat je skills op de proef stellen. Wat is er nieuw? Nou, veel. Pak een biertje en check dit.
Voor het eerst in 30 jaar heeft Ducati besloten om de enkelzijdige swingarm—die altijd zo lekker stond te shinen—te verruilen voor een dubbelzijdige versie. Ja, je leest het goed. Waarom? Omdat MotoGP-motoren dat ook hebben, en het helpt blijkbaar met performance. Minder gewicht (8,4 pond om precies te zijn) en meer tractie bij het uitkomen van bochten. Ga je dit zien tijdens je rit naar het tankstation? Waarschijnlijk niet. Maar hé, meer grip is altijd goed, toch?
Als je het nieuwe model van de zijkant bekijkt, zie je het meteen: de Ducati 916 vibes. Deze Panigale V4 heeft die mooie, gebalanceerde horizontale lijn, een verlaagde achterkant en een LED-achterlicht dat lijkt op een dubbele C. Klinkt cool, maar sommigen vinden dat de nieuwe swingarm het design een beetje verpest. Nou ja, over smaak valt niet te twisten. Maar eerlijk: hij ziet er nog steeds uit alsof hij uit je droomgarage is gereden.
De motor blijft in de basis hetzelfde (209 pk, baby!), maar Ducati heeft wat racetech van de Panigale’s hardcore broertjes toegevoegd. Denk aan nieuwe onderdelen voor de alternator, oliepomp en versnellingsbakdrum. Oh, en er is nu iets dat het “Ducati Vehicle Observer” heet. Geen idee wat het precies doet? Het berekent alles, van g-krachten tot koppel en bandenbelasting, zodat jij de motor niet in de prak rijdt.
Het dashboard is direct overgenomen van de MotoGP-motoren. Het 6.9-inch scherm geeft je nu info over hoe diep je in de bocht hangt, hoeveel g-kracht je voelt en hoeveel van de pk's je op dat moment gebruikt. Klinkt misschien als een gadget, maar zeg nou zelf: het is best cool om precies te zien hoeveel druk je op de rem zet terwijl je probeert niet uit de bocht te vliegen.
Ducati zegt dat dit nieuwe model een volle seconde sneller is op hun testtrack dan de vorige versie. En dat voor slechts 25,995. Wil je nog sneller zijn en een paar extra milliseconden winnen? Dan kun je de V4S overwegen voor $33,895, compleet met lichtere wielen en een upgrade naar elektronisch gecontroleerde Öhlins-vering. Want ja, waarom niet?
Samengevat: de nieuwe Ducati Panigale V4 is sneller, lichter en volgestopt met MotoGP-tech. Dus als je je nog geen Casey Stoner of Valentino Rossi voelde toen je op je motor zat, kan deze rode tweewieler je misschien overtuigen.