Ducati kennen we van het spectaculaire tweewielers. Dat hoeft niet altijd gepaard te gaan met bruut motorgeluid. Deze keer zijn we op pad gegaan met twee exemplaren waar we onze helm en leren jack voor thuis kunnen laten, want Ducati heeft ook twee dikke e-bikes in het assortiment zitten. Move over, met je fatbike.
Vroeger reed men op Tomosjes, Puchjes en een opgevoerde Yamaha Aerox met Yasuni uitlaat, tegenwoordig rijden de stoere binkies op fatbikes. In de grote steden hebben ze geen al te beste reputatie opgebouwd, want fietspaden worden gedomineerd door bloedsnelle minderjarige fatbiketerroristen. Gelukkig zijn er in het land der e-bikes nog veel meer opties om uit te kiezen. Maar een e-bike van Ducati? Die hadden we niet aan zien komen. De Italianen hebben twee smaken om uit te kiezen, de Futa All Road is de racefiets van de twee, terwijl de TK01-RR is voor de mountainbike-liefhebbers.
We kunnen een lach niet onderdrukken als we op de TK01-RR wegrijden bij Ducati Amsterdam. Dit is een fiets hoor hé. Dat zien we ook terug aan de reacties en vele likes op onze Instagram story. “Hoe hoog ga jij het level van de fietsengame leggen dan?”, merkt een van onze volgers op. Nee, op deze Duc ga je niet anoniem trappen. Met z’n dikke Pirelli-banden eronder, alluminium frame en een stuur zo breed als de schouders van Rico Verhoeven is dit een absolute eyecatcher. Mensen wijzen je na en bij een stoplicht voel je de ogen op je gericht. Wat dat betreft is het Ducati-gevoel mooi doorvertaald in deze e-bike. We gebruiken ‘m deze week als ons vervoermiddel in de stad, maar eigenlijk is dit een fiets die is ontwikkeld om je compleet uit te leven in de bossen, zonder dat je dat al te veel zweetdruppeltjes kost.
Ze presenteren ‘m als een avontuurlijke All-Mountain fiets, die geschikt is voor elke omstandigheid. Of nou ja, bijna elke omstandigheid. We zouden niet je beige parka aantrekken als het heeft geregend, want dan zit je rug onder de modder. Een achterspatbord ontbreekt op dit apparaat. Ook een standaard zit er niet standaard op, dus dat is een andere standaard dan we gewend zijn. Het zijn overkomelijke problemen, want al deze onderdelen kun je er natuurlijk zelf opzetten. Coole functie is dat je met een knopje de hoogte van je zadel kan verstellen.
Denk je aan Ducati, dan denk je aan snelheid. Je voelt aan alles dat die snelheid ook in deze fiets zit, want de Shimano EP8 motor met 85 Newtonmeter is veel te sterk om je te beperken tot 25 km/u. Er is vast wel iemand die de begrenzer in de Italiaanse fiets eruit kan halen, maar als je dat doet dan is het misschien wel handig om een helm op te zetten. Je kan kiezen uit drie verschillende rijmodi: Eco, All Terrain en Boost. In Eco wordt je minimaal ondersteund, maar het kan handig zijn als het einde van de actieradius in zicht is. Die actieradius is overigens zeer behoorlijk, met 65 kilometer op een volle accu. Maximaal opladen is in een uurtje of twee gepiept. De lekkerste rijstand is Boost, want daarvoor hoef je nauwelijks te trappen om vooruit te komen. Naast de power, is met name de RockShox vering van de Ducati TK01 RR indrukwekkend. Hoge stoepranden zijn echt geen partij. Rij een stukje op deze fiets en je krijgt instant zin om naar het bos te fietsen en over boomstammen heen te springen. Stijlvoller mountainbiken dan dit gaat het niet worden. Maar ook in de stad is dit een fiets waar je heel veel plezier aan gaat beleven. Het zal je niet verrassen, maar de milieuvriendelijkste Ducati uit de stal van de Italianen kost je wel een paar duiten, want het prijskaartje ligt op zo’n 7.600 euro. Geld moet rollen, ja toch. Als je het kan lijen, dan hadden wij het wel geweten. Weten die ventjes op een fatbike ook weer waar ze staan.
Waar de TK01-RR meer de Multistrada (grote, zware beuker) is van de twee, daar ligt de Futa All-Road meer in dezelfde lijn als de Panigale (lichte snelheidsduivel). Als je op zoek bent naar snelheid, dan is de Futa All-Road jouw stalen ros. Of nou ja, staal. Maak er maar carbon van, want het frame, stuur en de wielen bestaan allemaal uit carbon. Deze fiets kun je met twee vingers optillen. Het weegt zo weinig, dat je bijna bang bent dat je bij stevige herfstorm zo de sloot inwaait. Met een gewicht van slechts 12,4 kilo zijn zelfs je dinsdagavondboodschappen nog zwaarder. Een e-bike die door de bandenkeuze bovendien ook uit de voeten kan op onverhard terrein. Design kun je aan de Italianen wel overlaten. Het gevoel voor stijl komt ook in deze Futa weer prachtig tot uiting. Dit is fiets met echte race looks. De accu is mooi in de onderbuis van het frame geïntegreerd en de livery met rode accenten op het carbon maakt het tot een echte Ducati. Dat merk je ook bij het trappen. Je wordt geholpen door een FSA System HM 1.0 motor met 250W en 42 Newtonmeter aan koppel. Ook boven de 25 km/u, wanneer de ondersteuning wegvalt zoals moet volgens de Europese regeltjes, kun je fijn door blijven trappen, zonder het gevoel dat je rem constant aangetrokken wordt.
De 250Wh FSA accu biedt een actieradius van zo’n 65 kilometer. Mocht je behoefte hebben aan meer, dan is er een optionele range extender met nog eens 250Wh verkrijgbaar. Dat is handig voor de mensen die de fiets willen gaan gebruiken als woon-werkverkeer en een flinke afstand moeten afleggen.
Is dit een gevalletje shut up and take my money? Zeker weten, maar dan moeten we wel heel eventjes nog heel even doorsparen, want de Futa All-Road kost je €7.690,-. Maar hé, dan rij jij wel op misschien wel de allercoolste e-bike die op dit moment te krijgen is.
Meer info? Check ducati.nl.