Nieuwe tweewieler van Ducati! Ze breiden hun divisie aan Hypermotards nog wat uit, met de introductie van de Ducati Hypermotard 698 Mono. Een pittige eencilinder met looks die ons kunnen bekoren. Maar hoe rijdt dat? Op naar Venray om dat uit te proberen. In het hartje van Brabant van immers Raceway Venray, een 880 meter lange oval met in het midden een bochtig Supermoto-circuit. De ideale locatie om te kijken wat de nieuwe Ducati Hypermotard 698 Mono in z’n mars heeft.
Rijplezier
Het nieuwe familielid van de Italianen is de eerste monocilinder Supermotard van Ducati voor op de weg. Een machine die is gemaakt voor het snelle bochtenwerk. Niet alleen om langs de curbs te razen op het circuit, maar ook in een drukke stad. Het doel: rijplezier.
Voordat we een spoedcursus Supermoto krijgen op het middenterrein van Raceway Venray, gaan we eerst de weg op. Voor ons staat een mooie route uitgestippeld door de contreien van Brabant, waarbij we kleine dorpjes doorkruisen en via bochtige landweggetjes kunnen verkennen hoe de Hypermotard stuurt.
Krachtigste eencilinder
Tussen onze benen ligt een Superquadro Mono, die wordt gepresenteerd als de meest geavanceerde en krachtigste eencilinder-wegmotor die ooit is gemaakt. De aanjager levert een maximaal vermogen van 77,5 pk en je kan doorjanken tot een maximum toerenaantal van 10.250. De aandrijving is overigens afgeleid van de indrukwekkende tweecilinder van de Panigale 1299. Als we even technisch gaan: deze motor heeft een boring van 116 mm van die Panigale 1299, wat een recordwaarde betekent voor een eencilinder op de weg. Verder heeft ‘ie dezelfde verbrandingskamer en titanium inlaat- en stalen uitlaatkleppen. Het is dezelfde oplossing die Ducati gebruikt in de MotoGP.
Het zorgt voor een krachtige, lichte en compacte motor waarmee je ontzettend lekker kan crossen. Als je nagaat dat dit een eencilinder is, is het echt razendknap wat de ingenieurs voor elkaar hebben gekregen om dat het toerengebied te rekken 10.250 tpm. Dat zorgt voor een enorme boost in fun. Zeker als je nagaat dat ‘ie slechts zo’n 151 kilo weegt.
Looks van een crosser
Terug bij de baan in Venray nemen we de motor nog eens goed in ons op. Die looks zijn wel echt mega stoer. Hij ziet eruit als een crossmotor, want Supermotard is voor 90% van de gevallen een omgebouwde crossmotor. Wat opvalt is een karakteristieke Ducati blik in z’n LED-oogjes, het lang gerekte zadel, twee dikke uitlaten die daar onder gemonteerd zijn, en de crosser like spatborden. Strakke lijnen, agressief uiterlijk. In alles straalt ‘ie sportiviteit uit. Op ons rondje Brabant rijden we op een standaard exemplaar, maar als je ‘m besteld in de RVE-versie dan krijg je ‘m uitgevoerd in een speciale ‘Graffiti’-kleurstelling. Het geeft z’n uiterlijk een massive upgrade, wat de meerprijs van 1300 piek wat ons betreft volledig waard is. Daarnaast zit er dan ook standaard een up/down quickshifter op. Zeker in de Supermotard-klasse welkom, want zo kun je een nog snellere acceleratie bewerkstelligen.
Supermotard-racen
Tijd voor het hoofdprogramma en dat doen we op de binnenbaan van Raceway Venray. We krijgen een masterclass Supermotard-racen. De Supermotard is een tak van motorsport die tussen het motorcrossen en het
wegracen in zit. Het is een klasse waar veel techniek bij komt kijken, want het de circuits zitten vol met vlijmscherpe bochten. Ideaal dus, met een lichte en wendbare motor als de Ducati Hypermotard 698 Mono.
“We moeten wat temperatuur in de bandjes krijgen, dus je mag best een beetje doorrijden. Verder is het zaak om het circuit goed in je op te nemen. Blijf van de voorrem af, want dat is vragen om problemen. We gebruiken alleen de achterrem. Inhalen mag, maar doe dat op stukken waar dat kan”, geeft onze instructeur aan.
Na het circuit te hebben verkend, is het tijd voor de echte lessen. Supermotard racen is een heel andere vorm dan bijvoorbeeld wat je leert bij het wegracen. “Deze stijl van rijden is eigenlijk een heel fijne stijl, maar je moet het jezelf wel aanleren want het is een aparte techniek. Zorg dat je goed naar voren zit en klem je knieën tegen de motor aan, maar het sap hoeft er niet uit. Je gaat niet hangen in de bocht, maar bij een bocht gaat je kont een klein beetje naar de andere kant van het zadel. Het voetje brengen we niet naar de grond, maar tillen we juist iets op. Zorg dat je je arm strekt en vervolgens duw je de motor naar beneden. Geloof me: op het droge asfalt kan je echt niet onderuitgaan. Gewoon naar beneden drukken dat ding!”
Spielerei
Met deze instructies gaan we aan de slag en leggen we flink wat rondes af. Mooi om te hoeveel soepeler we rijden als we onze de tips in de praktijk toepassen. En wat rijdt dit ontzettend leuk. De Hypermotard is ontworpen voor dit soort spielerei. Hij accelereert supervlot en is zo wendbaar als een antilope op de savanne. Ook tof dat je door het leren van deze nieuwe techniek voelt dat je jezelf ontwikkeld tot een completere motorrijder. Mocht je nog een leuk uitje willen, gun jezelf absoluut een cursusje Supermotard-racen.
Ducati Hypermotard 698 Mono op Raceway Venray.
Dus?
Zo verlaten we Raceway Venray met een tas vol nieuwe technieken en hebben we kennis gemaakt met de nieuwe telg uit de Ducati familie. Vette fiets hoor. Niet alleen vanwege z’n stoere looks, maar met name in z’n rijgedrag is het een heerlijke machine. De Italiaanse renstal heeft met de Ducati Hypermotard 698 een funbike van het hoogste niveau afgeleverd. Dat is eigenlijk het mooiste compliment dat ze kunnen krijgen.
Meer weten of proefrit maken met de Ducati Hypermotard 698 Mono? Check ducati.nl . Specs Ducati Hypermotard 698 Mono
Motor: eencilinder Superquadro Mono-motor Cilinderinhoud: 698 cc
Vermogen: 75,5 pk @ 10.250 tpm Koppel: 63 Newtonmeter @ 8.000 tpm
Gewicht: 151 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 15 liter Prijs: €14.690,-
Gallery
Video