De kersverse Bugatti Centodieci is goed voor zo'n 1600 pk en eert de EB110

01 nov 2019, 22:00 Machines
schermafbeelding 2019 11 01 om 132605
Bugatti is vastbesloten om met hun nieuwe Centodieci een ​​van de meest iconische en invloedrijke supercars in de historie te eren: de EB110. Bugatti legt hiermee de lat erg hoog. Het bedrijf wilde deze klassieker moderniseren en daarmee voldoen aan de hoge normen van de baanbrekende Chiron, zonder het DNA van de EB110 te verloochenen. Die was niet alleen koning van het asfalt in de 90’s, maar stimuleerde ook de opkomst van de allerlei andere hypercars.

EB110 - Centodieci

Met de moderne lijnen en aerodynamische verbeteringen is het nog steeds een opvallend ontwerp die sterke herinneringen oproept aan de klassieke EB110. Het designteam bewandelt hiermee de dunne lijn tussen het eren van verleden en het omarmen van de toekomst. Met een verfijnder uiterlijk biedt de Centodieci (Italiaans voor 110) een evenwicht tussen de designs van de EB110, terwijl hij prestaties produceert die vergelijkbaar zijn met de hedendaagse Bugatti-garage. Kleine veranderingen ten opzichte van de huidige ontwerpen, zoals een kleinere hoefijzerinlaat aan de voorkant en een laaghangende voorbumper geven de Centodieci een unieke look in vergelijking met de andere Bugattis. Het lijkt een eigen erfenis uit te zetten, eentje die naadloos de geschiedenis van Bugatti eert en de kloof overbrugt tussen een decennialange dominantie van het Italiaanse merk.
33926898784 ef52d9b801 b 1024x591
De Bugatti EB110

Chiron

Ze maken gebruik van de meest geavanceerde technieken van de Chiron. Te beginnen met de krachtpatser van een 8.0-liter W16-motor van Bugatti, die 1.600 pk produceert. Van 0 naar 100 is mogelijk in slechts 2,4 seconden. Moderne gewicht besparende verbeteringen realiseren een krankzinnige vermogen-gewichtsverhouding van 1,13 kg per pk. Er staan slechts 10 voertuigen gepland om te produceren en die hebben allemaal al een eigenaar gevonden. Zelfs met een startprijs van 7.8 miljoen euroos.
"De uitdaging was om jezelf niet te veel te laten boeien door het ontwerp van het historische voertuig en alleen achteraf te werken, maar in plaats daarvan een moderne interpretatie van de vorm en de technologie van die tijd te creëren", aldus Bugatti's hoofdontwerper Achim Anscheidt.
Delen met
Ook interessant