Tegenwoordig zijn kleine SUV ’s en crossovers helemaal in. Lekker hoog zitten. Toch kom je met meeste">de meeste van die wagens niet ver zodra je de verharde weg verlaat. Zo’n 1.0-Liter driecilindertje is nou eenmaal geen offroad-koning. Een auto die dat wel is, is deze BMW X3 Dakar-auto. Zoals je zelf waarschijnlijk al is opgevallen is deze BMW niet meer helemaal standaard. De X3 is negen jaar geleden
namelijk omgebouwd tot
Dakar-auto door rallyteam X-Raid. Wat direct opvalt is dat deze X3 iets te veel anabolen heeft gesnoept. Hij staat
namelijk een stuk hoger en breder op z’n wielen. Daarnaast heeft ‘ie de nodige aanpassingen aan het bodywork
om de woeste wildernis van elke
rally aan
te kunnen.
Foto: Racingcarsdirect.com
De binnenzijde heeft een overdosis aan knopjes genomen. Al deze schakelaartjes hebben functies om de
offroader nog beter door het ruige terrein te kunnen manoeuvreren. Verder
zal je aan de binnenkant geen overbodige luxe tegenkomen. Je zal je namelijk vooral bezighouden met het gaspedaal diep intrappen.
Dikke zes-in-lijn
Met dat gaspedaal voed je de 3.0-Liter zes-in-lijn diesel met turbo die achter de vooras ligt. Zo'n blok levert wel wat meer koppel dan de benzinemotortjes in de mini-SUV'tjes die je tegenwoordig veel ziet. Op die vooras zit, net als op de achteras, een megasterk ‘heavy duty’ differentieel. Je differentieel wil je onderweg namelijk liever niet kapot maken. Zo’n ding repareer je niet zomaar effe. Op de meeste andere pechgevalletjes ben je wel voorbereid. In de auto ligt namelijk een gereedschapskist en hydraulische krik.
Foto: Racingcarsdirect.com
Best een
gruwelijke wagen dus. Helaas betaal je er dan ook het nodige voor. Online wordt ‘ie namelijk aangeboden voor 260.000 euro. Tsja, daar koop je ook zo’n tien hippe crossovers voor. Aan de andere kant, zelfs met tien van dat soort schijn-offroaders ga je een
rally zoals de Dakar niet redden. Met deze BMW X3 CC, zoals ‘ie heet, wel.