Toen we eind mei 2017 voor het eerst werden geconfronteerd met de concept van de nieuwe BMW 8-serie was het eigenlijk liefde op het eerste gezicht. Soms heb je dat gewoon, dat je in een oogopslag verkocht bent. Je kan je voorstellen dat we met een kwispelende staart voor de ingang stonden van BMW Nederland, toen we de BMW M850i een weekendje mochten meenemen. Wat?
De BMW M850i xDrive Coupé om precies te zijn. Inderdaad, dikke BMW! De BMW 8-serie is de opvolger van de 6-serie, maar de naam komt niet helemaal uit het niets vallen. De laatste 8-serie kwam in 1989 op de markt en werd tot het jaar voor de millenniumwisseling verkocht. Inmiddels verworven tot een prachtige youngtimer die je eigenlijk alleen in
de droomgarage van Chris Harris tegenkomt. Twintig jaar later is dit zijn opvolger. En wat voor één, zeggen we terwijl de kwijldraden van onze open snoet naar beneden bungelen.
Waar?
We krijgen ‘m een weekendje mee, die ons brengt langs Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Breda. De mooiste route is op zondag, wanneer we via Haarlem, Aerdenhout, Vogelenzang en Noordwijk en Wassenaar naar Scheveningen rijden. Terwijl de dikste huizen van Nederland aan ons voorbij trekken, cruisen wij met 530 pk onder de bips over de prachtige slingerende bosweggetjes van westelijk Nederland, terwijl een laag winterzonnetje bij de Beemer naar binnen schijnt. We hebben wel eens slechtere zondagen gekend.
Mag ‘ie kosten?
Om precies te zijn €193.403,95. Daar zit een kleine 20k aan opties (worth it) en 41k aan BPM (gaat het?) bij inbegrepen. We hebben een heel ieniemienie moment overwogen om ‘m te verkopen en naar Thailand te verhuizen, maar ja, wat the fuck ga je daar doen.
Hoe ziet ‘ie eruit?
Nogal on fire. Coupés zijn sowieso de mooiste gedesignede auto’s. De lijnen kloppen en een auto ziet er het dikst uit. Met het Sunset Orange valt ‘ie zeker op, maar is hij ook weer niet van kijk-mij-eens-stoer-zijn schreeuwerig. Hij straalt klasse uit. Wat wij eigenlijk een must vinden is het M Carbon Exterieur pakket. Het is een optie van €4.223,- maar is elke cent dubbel en dwars waard. Het maakt ‘m in combinatie met dat oranje zo dik. Voor die 4k krijg je een carbon fiber double bubble dak, spiegels, lunchtinlaten, diffuser, elementen in de grill en subtiel minispoilertje voor terug. Om van te kwijlen. Elke keer als je naar je auto loopt, dan wil je ‘m bewonderend toefluiten. Dit is een van de mooiste coupés van dit moment, in de dikst mogelijke uitvoering.
Hoe is het binnenin?
Alles wat je kunt verwachten van een BMW van een kleine twee ton. De Masters of LXRY is er niets bij. Denk aan fraaie afwerking met materialen als carbonfiber en alcantara (= luxe alternatief voor suéde, moet je wel 1000 euro voor lappen, want optie). Uitstekend Harman Kardon soundsystem. Stuurverwarming. Relaxte, heerlijk zittende zetels die je geheel naar wens kunt instellen. Een groot touchscreen dat werkt zoals je verwacht en een pook van Swarovski met ingegraveerde en lichtgevende ‘8’, want why the fuck not. Enige is dat je maar één iemand mee kunt nemen, want op de achterbank kun je met de sterk schuin aflopende daklijn hooguit twee kratten bier kwijt. Al zullen wij het belang daarvan zeker niet onderschatten.
Wat is de coolste feature?
Dan gaan we voor de James Bond waardige autosleutel. Hiermee kun je niet alleen de auto open en dicht doen, maar je kan ook over een schermpje swipen en checken hoeveel je actieradius nog is, of het alarm erop staat en wat de bandenspanning is. Het enige dat ontbreekt is dat je ‘m net als Pierce Brosnan in Tomorrow Never Dies niet kan besturen. Dat kan niet anders dan een kwestie van tijd zijn.
Wat voor motor ligt erin?
Een 4,4 liter twinturbo V8 met 530 pk. Tik 'm aan broeder! Dat is wat we willen. Zeker in sport plus stand produceert die een heerlijke sound. Diepe grommen, maar het blijft wel beschaafd. Je kan dus ook gewoon bij je schoonouders de straat in komen rijden, zonder dat gelijk alle gordijnen open vliegen.
Hoe rijdt ‘ie?
Heel eerlijk? Een genot. Het is een zware auto (zo’n 2.000 kilo) en hij rijdt ook echt als een GT (grand tourer jwz). Maar wel eentje die met een beetje kracht op de rechtervoet verandert in een volbloed sportwagen.
Is ‘ie een beetje snel?
Bloedsnel! Als je zou zeggen dat dit de M8 zou zijn dan zouden we het ook geloven. Ongelooflijk eigenlijk dat er nog een sneller exemplaar aankomt, maar we zijn de laatsten die daarover klagen (
650 pk schijnt : winnen). Het is een zeehond vermomd als walrus. Hij lijkt groot en log, maar is razendsnel. Het is de opvolger van de 6-serie, maar dit exemplaar heeft bijvoorbeeld al meer vermogen dan de M6 ooit heeft gehad. En dan te bedenken dat er ook nog een M8 in aantocht is. Zoals gezegd heb je de beschikking over twee turbo’s die het mede mogelijk maken dat in 3,7 seconde naar de 100 km/u knalt. En 750 Newtonmeter aan koppel is gewoon sick. Als je in knalmodus zit heb je eerder het gevoel dat je in een sportwagen zit als in een zware Coupé. Blaastechnisch gezien zeer indrukwekkend. Enige is dat ‘ie begrensd is op 250 km/u, maar de plaatselijke BMW-dealer kent vast wel iemand die de begrenzer er af wil slopen. Als je een kleine twee ton neerlegt dan laat je je toch zeker niet voorbij tuffen door een
Porsche Cayman ofzo?
Verbeterpuntje?
Ja, nu we het toch over snelheid hebben: het windgeruis boven de 200 km/u was wel hinderlijk. Alsof het raam niet helemaal lekker aansluit. We gaan er vanuit dat dit euvel alleen bij dit exemplaar merkbaar is. Even aanpassen bitte!
Gebeurde er nog wat leuks onderweg?
Na ons eerste ritje zijn we de auto nog niet uit of we worden gelijk al aangesproken door een fan. “Mag ik even zeggen dat je een enorm gave wagen hebt? Man, wat een beest!” Dankuwel meneer, we zijn zelf ook erg blij met onze *uche uche* nieuwe aankoop. Zo ging dat ongeveer het hele weekend door met enthousiaste mensen. Zo komt er iemand bij het tankstation speciaal zeggen dat we een ‘bizar mooi ding’ hebben en maken andere weggebruikers gebaren of we willen ruilen met hun auto. Aan alle kanten druipt de waardering er vanaf. Persoonlijk hebben we ook erg genoten van het stukje racen tegen een M3.
Wat is de concurrentie?
Voor een kleine twee ton kun je heel wat anders moois uitzoeken. Maar als je echt naar de concurrentie gaat kijken dan kom je uit bij Mercedes, die in de vorm van de S-klasse Coupé de grote rivaal in huis heeft. Verder vissen de Bentley Continental GT (wel flink duurder) en een Porsche 911 (wel meer sportwagen) een beetje in hetzelfde vijvertje.
Dus?
Hebben de Duitsers met de BMW M850i xDrive Coupé een megadikke auto afgeleverd. De looks, de luxe, het comfort, de respectvolle blikken van andere weggebruikers, het geluid, de snelheid. Dit is het wel hoor. Maar waar moeten we in hemelsnaam die twee ton vandaan toveren?
Die lach verschijnt met de BMW M850i vanzelf op je smoel, hoef je niks voor te doen.
In cijfertjes
Prijs BMW M850i xDrive Coupé (vanafprijs): €169.447,- Prijs gereden versie: €193.403,95,-
Motor: 4,4 liter twinturbo V8 Vermogen: 530 pk
Koppel: 750 Nm Acceleratie 0-100: 3,7 sec.
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd) Gewicht: 1.965 kg
Gemiddeld verbruik: 9,7 L/100 km
Meer rijtesten zien? Lees hier onze ervaringen over de
Ford Fiesta ST ,
Porsche Cayman GTS of
McLaren 570S .