De BMW iX is een nieuwe dikke elektrische SUV met 482 km bereik

13 nov 2020, 12:00 Machines
bmw ix is an electric suv with 300 mile range and fast charg wub31920 1
Het is alweer even geleden dat BMW ons lekker maakte met het elektrische broertje van de X5. Dit was twee jaar geleden nog wel een concept, namelijk de iNext. Afgelopen woensdag presenteerde de Duitse autofabrikant een nieuwe SAV: de BMW iX. Ja, ze moeten er weer een nieuw naampje voor hebben. De Sports Activity Vehicle is voorlopig nog niet te koop, maar hij komt eraan hoor. Wees maar niet bang. Behalve voor je spaargeld.

BMW iX

De gigantische nieren op de voorkant van de BMW zagen we al terug op de M3 en M4 . Hate it or love it. Ook de boos kijkende koplampen zien we in steeds meer nieuwe BMW-modellen terugkomen, alleen zijn ze bij de iX iets minder hoekig. Daarnaast zit deze nieuwe SAV boordevol met slimme snufjes zoals camera’s, radars en andere sensoren. De binnenkant is ook een partij luxevoer voor de welvarende onder ons. Zo bestaat het stuurwiel uit een zeshoek en kijk je naar een gigantisch gebogen display. Mocht je graag de voorstoel willen gebruiken voor je hevige vrijpartijen, is dit misschien niet de auto voor jou. Het interieur bestaat voor het grootste gedeelte uit stof, wat schoonmaken erg lastig maakt. Je wilt natuurlijk geen vlekken op je gloednieuwe bekleding.
uploads2fcard2fimage2f15726792f8a9e8241 89f2 4569 8335 26b3e8c25530jpg2ffull fit in 950x534

Specs

De toekomst bestaat uit hightech in je wagen. BMW geeft dit karretje daarom ook Level 3 autonomie, wat vrij dicht in de buurt komt van een volledig zelfrijdende auto. Hoe zelfstandig de wagen rijdt is nog niet bekend. BMW zei wel dat de auto de rekenkracht zal hebben om "20 keer meer datavolume dan eerdere modellen" te verwerken. Dan de motor. Deze dikke bak wordt aangedreven door twee elektromotoren en heeft een vermogen van ongeveer 500 pk. Zo schiet je in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Geen slechte score voor zo’n bakbeest. De actieradius zal volgens de Duitse autofabrikant op ongeveer 482 kilometer liggen. Het bedrijf zegt dat de accu van de iX in minder dan 40 minuten kan worden opgeladen tot 80 procent, en slechts 10 minuten zouden genoeg moeten zijn om hem een actieradiusboost van 120 kilometer te geven. Wat dit grapje mag kosten, is nog niet bekend. Voorlopig zullen we het nog maar even met de foto’s moeten doen.
Delen met
Ook interessant