De BMW Z8 is een icoon geworden in onze rijke historie van Europese wagens. De wagens waren flink schaars en het wordt alsmaar moeilijker om er een op de kop te tikken. Daarnaast is dit exemplaar een wel heel erg zeldzaam monster. Het gaat om een BMW Alpina Z8 Roadster. Maar wat moet je met zo’n ding. De meeste mensen kopen er een om deze in een garage of loods te zetten. Daarmee willen ze het verouderingsproces zoveel mogelijk tegengaan om deze wagen dan later voor een hoger bedrag te verkopen. Een mooie vorm van beleggen, maar zo’n bolide is natuurlijk gemaakt om ermee te rijden. En dit moet je dan ook met deze wagen doen.
BMW Alpina Z8 Roadster
De BMW Alpina Roadster is een snelle flitser. De bolide is gemaakt om over de passen te jagen. De Beier heeft immers echt Alpen bloed dat door zijn leidingen stroomt en schrikt absoluut niet van scherpe haarspeldbochten. De acht pittige krachtbron in V-vorm die in het neusje van de roadster ligt, zorgt voor een stramme 381 galopperende Duitse paarden. Geloof het of niet, maar destijds was de Z8 niet in trek. Sterker nog, de meeste mensen interesseerden zich totaal niet voor deze bolide. De Ferrari 360 Spider en de destijdse SL55 AMG van Mercedes waren sterker, sneller én zaten in dezelfde prijsklasse.
Wat wel een pluspunt van deze rakker is, is dat hij eigenaardig is en tegenwoordig bijzonder duur geworden is. Daarnaast gaf BMW een 50-jarige garantie van onderdelen voor deze bolide. Niet verkeerd natuurlijk. Om er tegenwoordig een op de kop te tikken kun je onder de 150.000 euro eigenlijk niets verwachten. De meeste modellen schieten boven de twee ton uit. De opvolger van de BMW 507 is een echte rariteit geworden. Wij weten het wel wanneer we even een ton of twee in onze spaarpot aantreffen. Deze BMW is een echt stukje geschiedenis en zal alleen maar oplopen in prijs. Wat een beest.