Het autolandschap schakelt razendsnel over op duurzame auto’s. Ondertussen blijft Audi de top van de top. Altijd. Eerst waren ze absolute koningen op het gebied van benzineauto’s, in ieder formaat. Nu gaan ze daar lachend mee door, maar dan elektrisch. Dat blijkt maar weer eens uit hun nieuwste model, de SQ8 e-tron. Die onderscheidt zich maar weer eens ten opzichte van de concurrenten, in twee überdikke uitvoeringen.
Je kunt hem namelijk als SUV en als Sportback kopen. Het verschil zit hem dan vooral in het uiterlijk.
Eén elektromotor leek Audi een beetje weinig. Daarom gooiden ze er voor het gemak maar drie in. Eentje voor de vooras, en twee voor de achteras. Het zal je dus niets verbazen dat dit karretje aardig rap is. Met 503 pk creëerden ze zelfs zo’n beest dat ze besloten dat het bij 210 km/h wel mooi was geweest. Hij wilde best harder, maar Audi trok daar zelf de grens. Prestaties van sportwagenniveau dus.
Je zou denken dat dit soort prestaties helemaal niet prettig zijn bij een elektromotor. Dan is de batterij toch zo leeg? Dat valt best mee. De SUV heeft een actieradius van 489 kilometer en de Sportback houdt nog 20 kilometer langer vol. En door een snellader van 170 kW, laad je ‘m in 31 minuten van 10-80%. In tien minuutjes verleng je het rijbereik al met 100 kilometer.
Als je alleen de standaarduitrusting koopt, heb je al niets te klagen. Een bak die een en al sportiviteit ademt. Van binnen en van buiten. Buiten heb je een moderne SUV die wordt gesierd door elementen van Audi’s S-lijn. Ook het interieur ademt sportiviteit met elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen en een sportstuur met schakelpaddles. Ook luxueuze items als een achteruitrijcamera kunnen natuurlijk niet ontbreken.
De nieuwe Audi SQ8 e-tron en Audi SQ8 Sportback e-tron zijn nu naar eigen wens en smaak samen te stellen in de configurator (of hier voor de SQ8 Sportback e-tron) De SQ8 e-tron is leverbaar vanaf € 99.135, de SQ8 Sportback e-tron met zijn sportieve en elegante coupé-daklijn is er vanaf € 101.535.