Voor veel jonge jongens (en stiekem ook mannen) is het een echte droom om piloot te worden. Vliegen tussen de wolken, reizen over de wereld en natuurlijk geen misselijk salaris. Maar de prijzen voor de vliegschool of slechte ogen vormen toch vaak een te groot obstakel. Voor één dag konden deze barrières allemaal vergeten worden. easyJet nodigde ons uit om een kijkje te nemen in een hyperrealistische vliegsimulator die 1 oktober werd geopend. Dus ga er lekker voor zitten, zet je vliegtuigstand aan, en laat ons je meenemen in deze unieke ervaring. De high-tech apparaten, type 7000XR FFS en CAE 600X FTD, zijn uitgerust met de nieuwste snufjes, zoals het Future Air Navigation System-C en het Iris-satellietsysteem van de European Space Agency. Dat betekent in wat makkelijkere taal: slimmer vliegen, minder brandstofverbruik en nóg betere training voor piloten. Met Amsterdam als derde Europese trainingshub (na Londen Gatwick en Milaan Malpensa) kunnen easyJet-piloten voortaan dichter bij huis trainen, sneller de lucht in en altijd up-to-date blijven. High-tech, efficiënt en gewoonweg next level. Nu was het de beurt aan de pers en influencers om aan de knoppen te zitten.
Kennis opschroeven
Dit festijn speelt zich af bij CAE op Schiphol, een locatie waar allerlei luchtvaartmaatschappijen bij elkaar komen met vele simulators om elk type vliegtuig onder de knie te krijgen. We worden ontvangen met een echte easyJet-quiz, waar onze kennis over het Britse merk werd getest. Vervolgens krijgen we de gelegenheid om de piloten van dienst, Barbara van Urk en Bart Boudewijn, de kleding van het lijf te vragen. We komen erachter dat het tegenwoordig mogelijk is om zonder perfecte ogen te vliegen, en dat de investering in de vliegschool zich snel terugverdient. Na veel te hebben geleerd in hele korte tijd was het tijd om de simulator te ontdekken.
Wat verdient een piloot nou echt?
Maar voordat we naar de simulator gaan is het toch leuk om even wat statistieken in te duiken. Zo staat het pilotenvak bekend om een dik salaris, zo verdient een beginnende easyJet piloot €65.900, wat kan oplopen tot €181.400 als captain. Om het even te vergelijken met onze vaderlandse trots KLM, daar verdient een intercontinentaal vliegende captain ongeveer €225.000 op jaarbasis.
De pilotendroom komt uit
Wanneer we door het complex lopen zien we tal van kleine cockpits, waarbij je nog niet het gevoel krijgt dat je de ervaring van een leven krijgt. Maar zodra je instapt, voel je je als een kind in de snoepwinkel. De cockpit voelt direct alsof je in een echt vliegtuig zit, en zodra het scherm aangaat kan je de realiteit niet meer scheiden van de simulatie.
We krijgen een uitleg van de werking, en mogen vrij snel zelf aan de knuppel. Zodra we opstijgen drukken de G-krachten je in je stoel en begint de reis. We vliegen vanaf Londen Gatwick en zien direct de miljoenenstad in de verte steeds groter worden.
Wanneer het tijd is om de landing te proberen wordt de simulator even op pauze gezet, dat was duidelijk merkbaar. Het lichaam raakt in de war, omdat je zo erg het gevoel hebt dat je daadwerkelijk vliegt, dan is stilstand ineens heel apart.
Gordels om
Dan komt het moment suprême; de landing. De gordels gaan om, dus het is tijd om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Bart Boudewijn zit naast ons en drukt allerlei knopjes in en controleert daarna de snelheid van het vliegtuig. Wij besturen alleen de knuppel en kunnen door goed naar buiten te kijken en de computer te checken de landingsbaan vinden. Die computer is perfect berekend waardoor we die haast blindelings kunnen volgen.
Bart geeft ons instructies, die vooral gaan om het stabiel houden van het vliegtuig. Wanneer we steeds lager komen, en ons toestel de grond al kan ruiken krijgen we de tip om in de in de verte van de landingsbaan te kijken. Als we dat doen komt de grond minder snel dichtbij, en komt de klap minder hard aan. Dan hebben we touchdown, en lukt het perfect om het toestel te landen. Helaas klinkt er geen applaus door het vliegtuig, maar er is wel gepaste trots bij alle aanwezigen. Het is ons gelukt om de statistieken van easyJet goed te houden, want ze hebben in hun geschiedenis nog geen enkele crash gehad. We kloppen 'm gelijk voor ze af.
(not so) easy
Wanneer we aan de grond staan voelt het alsof het best makkelijk afging, en krijgen we het gevoel dat we volgende week zelf een vlucht voor de luchtvaartmaatschappij kunnen doen. Maar zo simpel is het niet, om een vliegtuig te besturen komt enorm veel expertise bij kijken: wind, zicht, lengte van de landingsbaan, type vliegtuig, communicatie met verkeersleiders en natuurlijk de technische kennis van een vliegtuig. Wij hebben simpelweg gestuurd in een windvrije simulator, niet te vergelijken met een echte vlucht zonder stress.
Veiligheid
Een vliegtuigreis zou natuurlijk niet compleet zijn zonder de veiligheidsbriefing van de cabincrew. Waar we normaliter al aan ons dutje beginnen of de laatste appjes versturen, kregen we onder het genot van een tompouce dit keer een uitgebreider verhaal te horen. De meest cruciale les die we leren is om altijd naar het vliegtuigpersoneel te luisteren, daarmee kunnen zoveel onnodige slachtoffers worden voorkomen. Bart Boudewijn geeft hiervoor een voorbeeld: ''Het is voorgekomen dat mensen achterin een brandend vliegtuig overlijden doordat mensen niet luisteren naar de crew en hun bagage meenemen. Als mensen luisterden was iedereen veilig ontsnapt.''
Dit was een absoluut geweldige ervaring die we niet snel zullen vergeten. Onze jongensdroom kwam uit en smaakt stiekem wel naar meer. We zien de uitnodiging om ons brevet te halen wel tegemoet!