Nicolas Cage, John Woo, and John Travolta on the set of Face/Off
Deze week komt Silent Night uit, de nieuwe film van de legendarische regisseur John Woo. Waarom wordt hij eigenlijk The Master of Action genoemd? We staan op het punt om door een filmische reis te gaan, met aan het roer een regisseur wiens naam synoniem is aan action-packed scènes, intense vuurgevechten en witte duiven.
John Woo zijn nieuwe film Silent Night komt donderdag uit, dus bij uitstek een mooi moment om in te zoomen op de illustere carrière van deze filmmaestro. Woo's CV zit vol met blockbusterhits, waarbij elke film een nieuwe laag aan zijn legacy toevoegt. Enkele van de opvallende titels op zijn CV zijn The Killer , Hard Boiled , Face/Off en adrenalinespektakel Mission: Impossible 2 .
Nicolas Cage, John Woo, and John Travolta on the set of Face/Off
Als het om onderscheidingen gaat, is Woo geen onbekende in de schijnwerpers. Op zijn plank staan prestigieuze prijzen zoals de 'Golden Horse Award' en de 'Hong Kong Film Award', een bewijs van zijn ongeëvenaarde bijdrage aan de filmwereld. Woo's vermogen om actie naadloos te combineren met emotionele diepgang heeft hem niet alleen lovende kritieken opgeleverd, maar ook de bewondering van het publiek over de hele wereld.
Wat net zo indrukwekkend is, is Woo's lijst van acteurs met enkele van de grootste namen uit Hollywood. Onder meer de iconische Nicolas Cage, de charismatische Chow Yun-Fat en de actieheld Jean-Claude Van Damme. Woo's vermogen om het beste uit deze acteurs naar boven te halen heeft niet alleen zijn films naar een hoger niveau getild, maar heeft ook zijn positie als regisseur verstevigd die respect afdwingt in de filmindustrie.
Jean-Claude Van Damme stars in John Woo's HARD TARGET (1993), screening in 35mm today, Friday April 28th, at 2:00pm.
Laat ons je nu meenemen naar de jaren '80 en '90, het gouden tijdperk van John Woo. Stel je vliegende duiven voor, vuurgevechten in slow motion en personages in trenchcoats die er ziek uitzien. Het is alsof hij de essentie van adrenaline heeft omgezet in een visueel meesterwerk. The Killer en Hard Boiled bepaalden een nieuwe norm voor hoe actiefilms eruit zouden kunnen zien.
The Killer - Dir. John Woo
Woo's reis stopte niet in Hong Kong. Hollywood klopte aan en hij bracht zijn flair naar het Westen. Ken je Face/Off nog met Nicolas Cage en John Travolta? Dat is Woo's trademark. Het concept van twee personages die van gezicht wisselen is gek, maar in Woo's handen wordt het een onvergetelijke filmische ervaring.
En laten we "Mission: Impossible 2" niet vergeten. Woo nam het roer over van de M:I-franchise en voegde er zijn kenmerkende stijl aan toe. Motorachtervolgingen, slow-motion-kicks en adembenemende stunts. Hij bracht zijn A-game naar Hollywood.
speak your truth john woo
John Woo revealed that he refuses to watch superhero movies, and instead opts for “real” films by directors like Martin Scorsese. "I like old-fashioned movies, you know? Real cinema. There aren’t many movies like that lately.” trib.al/iUhirGE
Tijdens het filmen van Mission: Impossible 2 bleef de intensiteit niet alleen beperkt tot het script. Cruise's personage, Ethan Hunt, raakte verstrikt in een aantal buitengewone stunts. Dingen als rotsklimmen, rondracen op motoren met razende snelheden, vlammen ontwijken en uit gebouwen springen. Nou, John Woo had een aantal onconventionele ideeën voor het vastleggen van deze opwindende shots.
Woo, bekend om zijn innovatieve benadering van filmmaken, wilde een mix van technieken gebruiken, waaronder stuntdubbels, camerabedrog en zelfs een vleugje CGI-magie. Cruise had echter een ander plan in gedachten. Hij was onvermurwbaar om deze stunts zelf uit te voeren en benadrukte dat het een niveau van realisme zou toevoegen dat geen enkele hoeveelheid filmmagie zou kunnen repliceren. Volgens Cruise voelde het gebruik van body doubles of CGI als het "bedriegen" van het publiek, en hij wilde dat Mission: Impossible 2 zo authentiek mogelijk zou zijn.
Op een verhit moment in de film stormt Hunt op een motor door een laaiend vuur (vanaf 3:00 min hierboven). Raad eens wie die dodelijke stunt op zich nam? Tom Cruise zelf, die de bezwaren van veiligheidscoördinatoren trotseert. Wat nog verbazingwekkender is, is dat Cruise het deed zonder vlambescherming of brandvertragende gel, waardoor de grenzen werden verlegd van wat als veilig werd beschouwd. Film School Rejects meldde zelfs dat Cruise zo ver ging dat hij 'loog tegen de verzekeringsagenten van de film', waarbij hij beweerde dat de stuntploeg de risicovolle scènes zou afhandelen, terwijl hij in werkelijkheid ongeveer 95 procent van de stunts van de film op zich nam.
Uiteindelijk was Woo overtuigd door Cruise. Hij liet Cruise niet alleen zijn eigen stunts uitvoeren, maar sprak ook zijn bewondering uit voor Cruise's moed bij het verleggen van de grenzen van het maken van actiefilms.
Director John Woo and I on the set of #MissionImpossible II. #TBT
Waarom ‘The Master of Action’? Vraag je je af. Allereerst heeft Woo het vermogen om actiescènes te choreograferen die niets minder dan balletachtig zijn. Weet je hoe je naar een dansvoorstelling kan kijken en dan betoverd raakt door de vloeiendheid van bewegingen? Stel je dat eens voor, maar dan met geweren, explosies en perfect getimede stunts. Woo’s actie is als een symfonie van chaos, waarbij elk schot en elke sprong een onderdeel is in een spannende compositie.
Quentin Tarantino: "John Woo is een enorme held voor mij"
John Woo heeft een kenmerkende stijl dat een onuitwisbare stempel op het witte doek heeft achtergelaten. Zijn sterk gestileerde regie is niets minder dan iconisch, en het is geen verrassing dat het een leidraad is geworden voor veel hedendaagse filmmakers. Woo's invloed reikt heinde en verre en heeft grote Hollywood-namen als Robert Rodriguez en Quentin Tarantino beinvloed. Deze filmische zwaargewichten noemen Woo als een belangrijke inspiratiebron voor hun eigen werk. Zo zegt Quentin Tarantino: "John Woo is een enorme held voor mij. Ik was eind jaren '80 erg in de ban van Hong Kong cinema. Ik denk nog steeds dat het een van de meest opwindende vormen van cinema is geweest die de wereld heeft gekend. John Woo heeft de actiefilm nieuw leven ingeblazen."
Een van de bepalende kenmerken van Woo’s stijl is zijn gebruik van slow-motion. Het is niet alleen een stilistische keuze, het is een hulpmiddel dat hij hanteert om de spanning in een scène te versterken. Je zit op het puntje van je stoel terwijl de kogels in sierlijke bogen rondvliegen en de personages door de chaos laat bewegen.
Maar het gaat bij ‘The Master of Action’ niet alleen om de actie. Wat Woo onderscheidt, is zijn vermogen om diepe emotionele weerklank in zijn films te brengen. Je kijkt niet alleen naar een vuurgevecht, je bent getuige van personages die worstelen met hun innerlijke demonen, hun loyaliteit en hun menselijkheid te midden van explosieve onrust. Het is actie met een hart.
Er is een grappig ding met de films van John Woo, want op de een of andere manier moet er altijd een paar duiven in voorkomen. Ja, duiven. Het is een van zijn kenmerken geworden. Stel je dit voor: de held loopt weg van een explosie, terwijl duiven achter hem aanvliegen. Episch gezicht toch? Het is alsof de duiven zelf een symbool zijn van de stijgende emoties en vrijheid die de films van Woo kenmerken.
The trademark John Woo doves.
In de nieuwste creatie van deze filmvirtuoos: Silent Night , zijn we getuige van een afwijking van de explosieve actiespektakels waar Woo bekend om staat. Hier werkt Woo samen met Joel Kinnaman om een aangrijpend verhaal over verdriet, wraak en de stille kracht van visuele verhalen te creëren. Kinnaman beschrijft Woo treffend als niet alleen een iconische filmregisseur, maar ook als de 'meester van de camera'. In Silent Night wordt Woo's bewuste keuze om af te zien van dialoog een canvas voor artistieke expressie. Kinnaman legt uit dat deze beslissing mogelijkheden biedt om prachtige shots te ontwerpen en benadrukt de schaarse verslaggeving van de film, waarbij scènes vaak in een of twee opstellingen worden samengevat. Het resultaat is, zoals Kinnaman voorspelt, een ‘zeer artistieke film’, waarin Woo’s vermogen om meeslepende verhalen te creëren via de beeldtaal van de bioscoop verder wordt getoond.
I'm hoping that John Woo's new film SILENT NIGHT is as interesting as the trailers of it look. We need a new Christmas shoot-em-up to compliment DIE HARD. I like Joel Kinnaman.
Terwijl we reikhalzend uitkijken naar de release van Silent Night, is het een bewijs van de blijvende erfenis van John Woo en zijn vermogen om zichzelf opnieuw uit te vinden, terwijl hij de essentie behoudt van wat hem tot de Master of Action maakt. Of het nu gaat om de bloedstollende scènes van zijn actieklassiekers of de stille, artistieke verkenning in Silent Night , Woo blijft het publiek over de hele wereld boeien en laat een onuitwisbare stempel achter op het ambacht van de film.
Ook benieuwd naar zijn laatste wapenfeit? Silent Night draait vanaf donderdag 7 december in de bioscoop!