Binnenkijken bij het beste team uit de MotoGP.
Daar
zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Wij waren namens FHM uitgenodigd door het
Ducati Lenovo Team om een kijkje te nemen achter de schermen. En met ‘achter de
schermen’ bedoelen we ook écht achter de schermen. Van de garage waar de
monteurs druk in de weer zijn, tot aan het eten met de teambaas. We werden
volledig meegenomen in de voorbereidingen van Ducati Lenovo op de TT in Assen. Meer dan tweehonderdduizend man komt elk jaar weer op de
TT in Assen af. Van fans die op de camping zitten tot fans die stad en land
afreizen om erbij te zijn. Het is elk jaar weer een groot feest.
Data
Tegenwoordig is er in de motorsport veel meer nodig dan
alleen een goede
motor en een snelle coureur. Eén van de belangrijkste aspecten
is data. Lenovo en
Ducati proberen tijdens hun samenwerking elke race weer het
maximale eruit te halen. Data is belangrijk, maar bij Ducati Lenovo staat de
coureur altijd op één. De coureur waagt namelijk zijn leven door met hoge
snelheden over het circuit te razen. Het blijft natuurlijk lastig om gevoel en
data met elkaar te combineren. De coureur zit namelijk vol adrenaline na een
sessie, en dan moeten de data-analisten hem in één minuut uitleggen wat hij
anders zou kunnen doen. Dit blijft een lastig aspect in de sport.
Truck
Vanuit de Ducati-teamruimte lopen we over het terrein richting de
truck. Buiten het Ducati-centrum staan jonge fans te wachten, hopend dat er een
coureur voorbijloopt. Helaas moeten we ze teleurstellen. In de truck moeten we
voorzichtig zijn: hier werken twee data-analisten, en vanwege de gevoelige
informatie mogen we geen foto’s of video’s maken. In deze ruimte worden
videobeelden geanalyseerd. Aan de hand van die data zien ze wat de coureur
beter of anders had kunnen doen. Toch blijft het voor de rijders lastig om volledig
op data te vertrouwen. Zij gaan meestal af op hun gevoel. Ducati Lenovo probeert
daarin een goede balans te vinden en met succes. Ze staan niet voor niets
bovenaan.
Hoeveel mensen er meegaan tijdens een raceweekend? Dat
verschilt per circuit. Bij een nieuwe track nemen ze bijvoorbeeld meer
analisten mee dan bij een bekende baan zoals Assen. Die kennen de meeste
coureurs inmiddels uit hun hoofd. Tijdens de race zitten er daarnaast altijd
nog drie analisten in Bologna, de thuisbasis van Ducati.
Garage
Vanuit de truck lopen we door naar de garage. Hier zien
we het team aan het werk. Bij binnenkomst vallen meteen de vijftien
gepassioneerde Italianen op. Met tomeloze toewijding sleutelen ze aan de
motoren. Opvallend is ook dat ze allemaal een beetje op elkaar lijken: het zijn
of kale mannen met een bril, of gasten met bruin haar en een baardje. Het lijkt
alsof ze rechtstreeks van de straten van Bologna zijn geplukt, maar stuk voor
stuk zijn ze meester in hun vak. Iedereen weet precies wat hij moet doen. Niemand
loopt elkaar in de weg. Ze lijken wel
machines, maar geloof ons: het zijn net
als jij en ik gewoon mensen.
Pure passie
Over passie gesproken: daar komt Gabrielle Conti aangelopen. De kale
man praat met zoveel enthousiasme over de motor, het lijkt wel een
YouTube-aflevering die automatisch blijft doorspelen. Zelfs een brullende motor
die op de achtergrond getest wordt, weerhoudt hem er niet van om door te
praten. We verstaan er ondertussen niks meer van, maar hij praat onverstoorbaar
door. Zo legt hij uit dat er wel 157 verschillende sensoren op de motor zitten.
“Alleen een goede motor en een goede coureur is tegenwoordig niet meer genoeg,”
zegt hij. “Data is minstens zo belangrijk. Boven de motor hangt dan ook een
camera die binnen een seconde alle data meet zodra de motor aan komt rijden.”
Familiegevoel
Vanuit de garage lopen we terug over het terrein van
Ducati. Het hele team is inmiddels verzameld. Aan de gesprekken en gezichten is
de gezelligheid duidelijk af te lezen. Ook verjaardagen worden niet
overgeslagen. Iemand uit het team is jarig en krijgt een heerlijk stuk vlees
met vuurwerk voor zijn neus geserveerd. En ook de taart wordt niet vergeten, die
belandt recht in het gezicht van de jarige. We kunnen spreken van een
ontspannen en gezellige sfeer bij Ducati Lenovo. Net alsof je met je maten aan
het eten bent.
Davide Tardozzi
Tijdens het eten schuift er een bekende gast aan:
teambaas Davide Tardozzi. Een icoon in de motorsportwereld, die al zo’n 30 tot
35 jaar aan het roer staat. Met een goed bord Italiaanse pasta voor zich
vertelt hij ons meer over het team. “Het voelt als familie voor mij. Bij ons is
de voertaal Italiaans, omdat we ons in die taal veel beter kunnen uitdrukken.
In het Engels lukt dat niet op dezelfde manier. In het Italiaans kan ik echt
met passie uitleggen wat ik bedoel. Deze mensen voelen als mijn familie. Ik
houd echt van ze.” Als je hem zo ziet, kun je niet anders dan sympathie voor
hem voelen. Een echt vaderfiguur.
Na deze dagen hebben we een helder beeld gekregen van het
Ducati Lenovo Team. Ze zijn open, ambitieus en het allermooiste: stuk voor stuk
zijn ze zo gepassioneerd. Iedereen die we spreken ademt motorsport. En dat is
precies de kracht van dit team. Ze doen het samen, streven naar succes, maar
zorgen er ook voor dat het onderweg leuk blijft. En geloof ons: die
gezelligheid zit wel goed.