Een van de mooiste ondernemersverhalen van de afgelopen jaren? Die staat op naam van de broertjes Scheek. De Nederlandse tech-brothers ontwikkelden een audiotechniek die ze voor miljoenen verkochten aan audiogigant Sonos. De Sonos Arc Ultra heeft de primeur, want zij maken voor het eerst gebruik van deze zogeheten Sound Motion techniek. Een mooie reden om Timothy Scheek (32) te spreken over hun waanzinnige succes.
Neem een kijkje op de Instagram van Timothy Scheek en het wordt snel duidelijk dat hij goed heeft geboerd met de verkoop van hun techniek. De felrode Ferrari SF90 Stradale zou bijvoorbeeld een signaal kunnen zijn. Iets dat wij als autoliefhebbers natuurlijk van harte toejuichen. Geld moet rollen en van succes moet je genieten.
De ondernemingsgeest zat er al vroeg in bij de broertjes, die opgroeiden in Amsterdam. “Mijn broer Mattias en ik zijn altijd al bezig geweest met het ontwikkelen van ‘iets’. We waren al op jonge leeftijd bezig met ondernemen. Ik studeerde Sound Design aan de HKU, terwijl Mattias Industrial Design Engineering aan de TU Delft volgde. We leerden elkaars vakken, waardoor we beide disciplines tegelijk konden verkennen en zo nog beter out of the box konden denken”, zegt Timothy. Geluid is iets wat al in hun jonge jaren de aandacht trok. “Toen ik zes of zeven jaar was had mijn vader altijd een bijzondere subwoofer. Dat vond ik zo gaaf, dat ik op 8-jarige leeftijd al die speakers uit elkaar ging schroeven om te kijken hoe die dingen werken. Daarnaast was ik ook altijd al veel bezig met muziek.”
Die interesse in speakers heeft zich behoorlijk door geëvolueerd. Op hun 20e hadden ze al hun eigen high-end speaker bedrijf. “We werkten samen met architecten en dan gingen we bij mensen met dure huizen langs om te kijken naar een op maat gemaakte speaker die past in hun interieur. Dat ging hartstikke goed, maar op gegeven moment brandde er meer ambitie. Mijn broer en ik wilden de allerbeste speaker ter wereld maken. Ik dacht: ‘simpel, je pakt de beste tweeter, subwoofer en kabels en stopt dat in de best mogelijke behuizing en dan krijg je de beste speaker’. Toen we daar mee bezig waren bleek dat dat dit eigenlijk heel erg leek op wat andere high-end audiofabrikanten deden. We schakelden in onze ambities door naar het vraagstuk: waarom gaan we niet kijken of we vanaf de grond een hele nieuwe audiotechnologie kunnen ontwikkelen?”
Maar hoe begin je met het ontwikkelen van een geheel nieuwe technologie? “We kochten een setje normale speakers, die hebben we uit elkaar gehaald en vervolgens naar alle onderdelen gekeken. Toen was de vraag: hoe kunnen we zorgen dat die membranen meer lucht kunnen verplaatsen?” De hersenen werden gekraakt en na drie maanden had Timothy een idee. Een paar weken later volgde een eerste prototype.
We vragen Timothy om zijn ingewikkelde techniek in lekentaal te omschrijven. “In een speaker zit een membraan dat op en neer beweegt. Er zitten alleen andere onderdelen in de weg, die de bewegingsvrijheid van het membraan beperken. Als je meer geluid, en met name meer bas wil, dan wil je meer ruimte zodat het membraan meer op en neer kan bewegen. Wij hebben daarvoor gezorgd door kleinere onderdelen een coil en magneet te gebruiken en door die niet onder het membraan, maar ernaast te plaatsen. Het gevolg was dat het membraan meer op en neer kon bewegen en we zo meer geluid creëerden.”
"Toen we hun reacties zagen, wisten we dat het echt goed was"
De uitvinders gingen aan de slag met een prototype en dat alsmaar door ontwikkelen. Het kwartje dat ze wel eens goud in handen konden hebben, viel ergens in 2017. “We waren net met ons nieuwe bedrijf Mayht begonnen en we hadden die technologie een stukje verder ontwikkeld, maar we wisten nog niet hoe uniek het écht was. We hadden net patent aangevraagd en dat ging oké. Op gegeven moment gingen we samen met co-founder Max van den Berg naar Sillicon Valley om onze technologie te presenteren aan alle grote techbedrijven. Toen we hun reacties zagen, wisten we dat het echt goed en anders was. Daarna moesten we nog wel bewijzen dat het idee niet alleen uniek was, maar ook betrouwbaar en kostenefficiënt ingericht kon worden.”
De keuze viel op Sonos, die volgens onze collega’s van Quote een bedrag van 100 miljoen euro hebben overgemaakt voor de technologie. Timothy: “Over bedragen doe ik geen uitspraken, maar naast dat Sonos ons het beste aanbod deed, passen zij ook qua cultuur het beste bij ons. Het is een audiobedrijf dat premium producten wil maken met nieuwe technologie. Ze willen innoveren, maar ze zijn ook groot genoeg om echt impact te maken in de industrie. Van de Sonos Arc Ultra gaan wel de nodige producten verkocht worden. Het is heel vet om te bereiken dat onze technologie straks in woonkamers over de hele wereld te beluisteren is.”
De naam is gevallen, want de Sonos Arc Ultra is het eerste product waar hun technologie in is verwerkt. “Al binnen een paar weken na de acquisitie kregen we een bericht van iemand binnen Sonos dat ze met een nieuwe soundbar bezig waren en onze technologie daarvoor wilden gebruiken. Daarna hadden we wel een moment van ‘Oké, we moeten het nu wel echt gaan doen’. We hebben het vliegtuig naar het hoofdkantoor van Sonos in Santa Barbara gepakt om te kijken wat er moest gebeuren om onze technologie erin te krijgen. Op het moment als die keuze is gemaakt zie je de hele organisatie als een stoomtrein gaan om het doel te bereiken.”
De pas 32-jarige soundexpert is logischerwijs trots op zijn product. “De Arc Ultra is echt een klasse apart op dit moment. Qua design is er geen soundbar zo sleak als deze. Tegelijkertijd wordt er geen compromis gesloten qua geluid. Als je luistert hoeveel bass hieruit komt en hoe spacious dat geluid is, dan is er niks op de markt in die prijsklasse, of daarboven, wat de Arc Ultra kan. Voor de komende jaren blijft dit zeker de nummer 1.”
Hun technologie heeft door Sonos de term Sound Motion gekregen. Timothy legt uit: “Sound Motion is een technologie die ervoor zorgt dat je meer output kan krijgen uit een kleiner product. Het zorgt voor een vermenigvuldiging in hoeveel bass er uit een speaker kan komen. In het geval van de Sonos Arc Ultra is dat drie keer meer dan wat je zou kunnen doen in hetzelfde formaat en twee keer meer dan z’n voorganger, de Sonos Arc. Het mooie is dat dit gepaard gaat zonder trillingen in het product zelf.” Eigenlijk staat Sound Motion nog in de kinderschoenen. “Ik denk dat er nog heel veel gaat veranderen met Sound Motion. Er is altijd een balans tussen design, size en performance van een product. Die verhoudingen worden steeds beter en beter, net zoals je bij smartphones ziet die steeds platter en krachtiger werden. Dat gebeurt nu ook met speakers. Er gaan natuurlijk nog veel meer Sonos-producten komen. Van elk nieuw product dat je ontwikkelt daar leer je enorm veel van, dus zo blijft die technologie ook in ontwikkeling. Het potentieel van deze techniek? De traditionele speakertechniek bestaat al langer dan honderd jaar. Sound Motion bestaat pas een paar jaar, dus in dat opzicht is de ontwikkeling pas net begonnen. Als je kijkt naar wat voor potentie er nog zit in deze technologie, dan zit er in de komende jaren nog heel veel rek in.”
In hoeverre helpt die financiële onafhankelijkheid bij het visionaire denken? “Eigenlijk is er wat dat betreft niet zo heel veel veranderd. Toen wij nog studenten waren en nog lang niet financieel onafhankelijk waren, dachten we ook al heel erg limitless. We hebben nu alleen veel meer kennis. Dus bepaalde dingen gaan een stuk sneller. Als je ouder wordt dan merk je wel dat je iets minder optimistisch wordt dan toen je begin twintig was, maar ik denk dat ik nog steeds heel optimistisch in de wereld sta en juist kansen zie in plaats van blokkades. Dat wil ik ook behouden. Als ik uiteindelijk weer ga ondernemen dan ga ik er precies even hard voor zoals ik altijd heb gedaan. Ik ben niet iemand die op vakantie gaat voor de rest van zijn leven.”
Tegenwoordig is hij dan actief als director hardware engineer bij Sonos, maar zelf ondernemen is nog steeds iets wat door de aderen van Timothy Scheek stroomt. “Als je ondernemer bent heb je natuurlijk alle verantwoordelijkheid en alle problemen mag je zelf oplossen. Binnen Sonos heb je niet meer alle verantwoordelijkheid, wat voor de ondernemer minder leuk is. Aan de andere kant zijn er meer experts waarmee je een probleem kunt oplossen. Ik ben ondernemer in hart en nieren, dus uiteindelijk ga ik wel weer ondernemen. Maar als ik zie wat er voor ontwikkelingen zijn binnen Sonos, dan is dat super interessant.“ Wat de toekomst verder voor ons in petto heeft op audiogebied? “Daar ben ik veel mee bezig. Op audiogebied kan ik redelijk zien waar het naartoe gaat en daar ben ik heel enthousiast. Technologieën die nu worden ontwikkeld, komen over drie, vier of vijf jaar op de markt. Ik probeer ook verder te kijken dan dat, iets waar andere mensen nu nog helemaal niet over nadenken.”
Dat hoeft niet per se iets met audio te zijn, zegt Timothy. “Van jongs af aan hou ik al van bewegende onderdelen. Ik ben op zoek naar dingen die niet voorspelbaar zijn. Waar valt er nog iets te halen? Alles wat ik kan bedenken wat nog niet is gedaan dat vind ik interessant.”
Meer info over de Sonos Arc Ultra? Check sonos.nl.