Review: Sonos Ace is koptelefoon die zich kan meten met de besten

jun 27 , 16:55 Entertainment
e414 505529 maggio 20230911 sonos 00511 v03 hr kopie
Jarenlang gonsde het van de geruchten, maar nu is ‘ie dan eindelijk verkrijgbaar. De Sonos Ace is de eerste koptelefoon van het Amerikaanse audiomerk en ze komen gelijk binnen met een banger van een headphone. Wij hebben de Sonos Ace voor je getest. Hoe goed is ‘ie? Spoiler: heel erg goed.
De wireless headphone is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een onmisbare gadget. We beoordelen de Sonos Ace op de belangrijkste aspecten: looks, gebruiksgemak & comfort, sound en de prijs.

Looks

De Sonos Ace ziet er strak uit. Het design is smooth. Hij is slank, clean en simpel, waarbij gebruik is gemaakt van mooie materialen. De Ace is verkrijgbaar in twee kleuren: zwart en wit. Een soort gebroken wit, want uit onderzoek blijkt dat spierwit niet iedereen even goed staat. Wij hebben een zwarte op, een kleur waar je met dit soort gadgets eigenlijk altijd goed zit. Op het rechteroor is het logo van Sonos weergegeven. Dat hebben ze erin gelaserd, zodat het logo niet af zal bladderen en altijd mooi te zien zal blijven.
Om te voorkomen dat je ‘m verkeerd op je hoofd zet, is er in de oorschelpen gebruik gemaakt van contrasterende kleuren. Zo zie je direct wat links en rechts is. Verder zitten er zowel op het linkeroor als het rechteroor enkele knoppen op waarmee je jouw headphone kan bedienen, zonder dat je je smartphone erbij hoeft te pakken.
Verder krijg je de headphone geleverd in een sterke travel case, om je Ace te beschermen tegen krassen of erger. Die travel case bestaat voor 75% uit gerecycled vilt gemaakt van plastic flessen, dus is duurzaam geproduceerd. Een ander opvallend aspect is dat de headphone vervangbare oorkussens heeft. Wat gaat immers het snelst kapot bij een headphone? Dat zijn de oorkussens. Mocht dit na een tijdje gebeuren, dan hoef je enkel de oorkussens te vervangen. Daarnaast is het handig met het oog op schoonmaken van je koptelefoon.

Gebruiksgemak & comfort

De mensen die Sonos gewend zijn weten: het gebruiksgemak is een van de beste componenten. Dat is voor hun eerste headphone niet anders. Je haalt de Sonos Ace uit de doos, connect ‘m in de Sonos-app en de koptelefoon is direct te gebruiken. Je hoeft ‘m dus niet eerst op te laden. De Ace heeft met 312 gram best wat gewicht, maar een headphone mag wat ons betreft ook best een beetje gewicht hebben, want dat geeft een sterk en premium gevoel. Hij zit heel erg lekker op je hoofd en hij valt perfect over-ear, want je hele oor wordt omgeven door de oorkussens. Ook na uren luisteren zit ‘ie nog bijzonder comfortabel op je hoofd.
De knoppen voelen solide aan en de bediening is logisch. Daar heb jij geen boekje voor nodig. Op je linkeroorschelp heb je één aan- en uitknop. Op je rechteroor heb je twee knoppen: eentje voor de noice cancelling en een ander om een nummer te pauzeren of af te spelen, het volume of om een volgend of vorig nummer te gaan. Het volume bedien je met zeer flexibele schuifknoppen. Verder gebruik je die knop om naar een volgend of vorig nummer te gaan: twee keer klikken is volgend nummer, drie keer klikken is vorig nummer. Easy peasy lemon squeezy.
Als je de koptelefoon afzet dan pauzeert de muziek, wat weer de nodige energiebesparing oplevert en resulteert dat jij de headphone minder vaak hoeft op te laden. Iets wat je sowieso niet zo vaak hoeft te doen, want je kan tot 30 uur doen met de batterij. Met de bijgeleverde USB-C kabel kun je in drie minuten laden bovendien weer drie uur vooruit.

Sound

Maar hoe klinkt ‘ie? Daar kunnen we kort over zijn: geweldig. Speciaal voor de Sonos Ace hebben de technici twee drivers ontworpen, die het geluid richting jouw gehoororgaan transporteren. Dat klinkt supergoed: het geluid is mooi gebalanceerd en wordt heel helder overgebracht. Of je nou een klassiek muziekstuk van Einaudi luistert of de zware bassen van een, noem ‘ns wat, Lean Back van Fat Joe. Echt heel goed. En dat komt met name door de ANC-knop. We hebben ‘m getest in het vliegtuig en daar zijn we echt volledig afgesloten geweest van het omgevingsgeluid.
Daarnaast is ‘ie ook compatible met spatial audio by Dolby Atmos. Je kent het wellicht wel, omdat het geïntegreerd is in sommige bioscoopzalen in Nederland. Je kunt het zien als de nieuwe holy grail in audioland: de best denkbare kwaliteit, waarbij de muziek wordt weergegeven zoals de producer en artiest het bedoeld hebben. Nog lang niet alle streamingdiensten hebben dit omarmd, maar Sonos gelooft erin dat dit de toekomst is en wij hopen dat ze gelijk hebben. In een demonstratie op het Nederlandse hoofdkwartier van Sonos hebben al even ervaren hoe dat klinkt en dat is echt fantastisch.
Een andere topfunctie van de Sonos Ace is dat je ‘m kan connecten met je Sonos soundbar. Hierdoor kun jij tv kijken met je headphone op. Ideaal als je vriendin weer eens in slaap is gevallen en je haar niet wakker wil maken met de geluiden van langsrazende helikopters of exploderende handgranaten. Daarnaast is dit ook een enorme uitkomst voor gamers. “Schat, kun je het geluid wat zachter doen?”, het zal niet de eerste keer zijn dat die zin is uitgesproken. Maar gamers weten: het geluid en het volume is een essentieel onderdeel voor de beleving van de game. Gebruik je headphone en jij kan lekker zombies knallen, racen of FIFA spelen, terwijl je vriendin naast jou op de bank de LINDA kan lezen, zonder een geërgerde blik. Vooralsnog is deze functie alleen geschikt met de Arc, maar wordt op termijn ook met andere Sonos soundbars compatible.

Prijs van Sonos Ace

Zo is de Sonos Ace een koptelefoon die zich kan meten met de besten. En ja, dat gaat ook gepaard met een prijskaartje die daarbij past, want de Sonos Ace kost 500 piek. Niet goedkoop, maar dan haal je wel een headphone in huis waar je jaren mee vooruit kan.
De Sonos Ace is nu verkrijgbaar via sonos.com
Delen met
Ook interessant