Festivalbranche trekt aan de bel: ‘te weinig personeel’

We zijn allemaal natuurlijk helemaal blij dat de wereld weer open is. Voor alle feestjes een kaartje kopen en niks willen missen is een ziekte waar alle jongeren aan lijken te lijden. Vervolgens nog honderden euro’s op de bar kapot slaan, en je avond is rond. Toch zijn er ook mensen achter die bar nodig. Laat dat nu precies de reden zijn dat de festivalbranche aan de bel trekt: er is een tekort aan personeel.

We kennen ze toch allemaal wel, de bars overal op het festivalterrein waar jij aan de lopende band voorzien wordt van een koud drankje? Natuurlijk moeten op elk festival ook weer mensen achter die bars werken, en daar ligt nu juist het probleem. Ook festivalorganisatie ID&T kampt met deze problemen. In 2019 werden circa 47.000 tijdelijke functies op de evenementen van de ID&T Groep vervuld door externe krachten. Nu er na twee jaar eindelijk weer zo’n drukke festivalzomer is, zijn die krachten weer nodig.

Ander werk

In de afgelopen twee jaar, waarin het organiseren van grootschalige evenementen wegens de opgelegde maatregelen niet mogelijk was, kozen veel tijdelijke krachten voor zekerheid en daarmee een baan buiten de evenementenbranche. Zo gingen velen aan de slag in de bouw, bij de GGD als ‘tester’ of ‘prikker’ of vonden zij een andere manier om te kunnen blijven werken.

Voordelen festivalbranche

Een van de grote voordelen van het werken op festivals is natuurlijk dat je die dag zelf ook op het festival staat. Je krijgt van alle kanten alsnog het festival mee. Zo kom je dus op de dikste festivals zoals Awakenings, Defqon. 1 en Mysteryland. En dat allemaal terwijl je betaald krijgt!

Samen met SOLID Event Crew lanceerde ID&T deze week een campagne om jongeren naar het werk toe te trekken. Met de campagne en daarbij horende winactie op SLAM! hopen ID&T en SOLID Event Crew tijdelijke krachten naar de branche te halen door winnaars functies te laten vervullen als confettikanon bediener, artiestenbegeleider of assistent-stagemanager van de mainstage. De hoofdprijs is het worden van de ‘Festivalbaas voor een dag’ van Mysteryland, Awakenings of Decibel Outdoor.

Wil jij nou gaan werken op een van de dikste festivals deze zomer? Meld je dan hier aan.

Reageer op artikel:
Festivalbranche trekt aan de bel: ‘te weinig personeel’
Sluiten