Mensen zoeken steeds meer naar manieren om zichzelf te onderscheiden van de massa. Het gevolg hiervan is dat men steeds meer aandacht besteedt aan hun eigen persoon als personal brand. Wie ben je en wat wil jij uitstralen naar de buitenwereld? Het opbouwen van een sterk merk rondom jezelf kan diverse kansen creëren, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Maar hoe doe je dat precies en waar begin je? We helpen je een handje met tips hoe jij jouw personal branding kan gaan versterken.
Versterk jouw visuele identiteit
Niet alleen voor bedrijven maar ook voor jou persoonlijk is een visuele identiteit cruciaal voor een sterk merk. Om dit consequent uit te dragen kun je bijvoorbeeld
zelf stickers maken , visitekaartjes uitdelen of merchandise laten ontwikkelen als tastbare herinnering aan jouw persoonlijke merk. Wees hierin consistent in het gebruik van logo’s, kleurenschema’s of fotografie, zodat jij een herkenbaar beeld kunt neerzetten.
Er zijn talloze manieren waarmee jij op een betaalbare en creatieve manier jezelf kunt promoten. Een groot voordeel aan fysiek promotiemateriaal, zoals stickers, is dat je het makkelijk kunt verspreiden en ook andere mensen kunt aanmoedigen om jouw merk voor jou te promoten. Hierdoor kun je in korte tijd een groot aantal mensen bereiken. Uiteindelijk kun je jouw personal brand laten groeien door te zorgen voor herkenning en consistentie.
Duurzame relaties opbouwen
Om jouw persoonlijke branding te versterken is het ook essentieel om goede relaties op te bouwen. Wees aanwezig op netwerkevenementen, conferenties en sociale bijeenkomsten waar jij graag gezien wilt worden. Hier heb je niet alleen de mogelijkheid om nieuwe connecties te maken, maar ook om bestaande relaties te versterken.
Val op deze momenten op door authentiek te zijn, interesse te tonen in de ander of hen bewust te maken van welke waarde jij kunt toevoegen aan de ander. Het uiteindelijke doel van zo’n netwerk is dat jij deze mensen kunt inzetten om jou te ondersteunen en daarmee indirect jouw brand te versterken.
Autoriteit uitstralen
Jouw kennis en expertise laten zien aan een breed publiek, kan de zichtbaarheid van jouw persoonlijke merk vergroten en je geloofwaardigheid versterken. Laat mensen dus weten waar jij de expert in bent, bijvoorbeeld door het bijhouden van een blog of deel relevante informatie hierover online met anderen.
Denk bijvoorbeeld aan het delen van waardevolle inzichten, tips of jouw persoonlijke ervaring om andere mensen te inspireren. Sociale media kan een krachtig hulpmiddel zijn om jouw merk verder op te bouwen en jouw expertise en autoriteit te verspreiden.
Door vanuit hier jouw expertise te tonen en jouw mening te delen met anderen, kun je een gesprek op gang brengen en ondertussen echt autoriteit uitstralen in jouw niche. Met meer autoriteit kun je jouw invloed in het vakgebied vergroten.
Waarvoor jouw persoonlijke merk inzetten?
Om bovenstaande hulpmiddelen effectief te kunnen inzetten, is het allereerst van belang om te bepalen welk doel jij met jouw persoonlijke branding voor ogen hebt. Of het nu gaat om het delen van jouw passie, het laten groeien van jouw zakelijke merk of gewoon door het toevoegen van meer persoonlijkheid aan alledaagse voorwerpen; zorg voor een sterke visuele identiteit, autoriteit en een groot netwerk waarop je kunt bouwen. Hoe wil jij jezelf het liefste aan de wereld laten zien?