Terneuzen ligt ergens linksonder in Nederland, richting de Belgische grens. Hier varen enorme containerschepen vanuit de Noordzee naar Gent en terug. De huidige sluizen zijn te klein geworden omdat jouw AliExpress pakketje en die van miljoenen anderen sneller bezorgd moet worden. Om deze te
kunnen vervoeren op nog grotere schepen
komt er dus een nieuwe sluis. Deze wordt gebouwd met honderdduizenden kubieke meter beton en tienduizenden tonnen staal. Jaarlijks varen er zo’n 65.000 schepen door
de oude sluizen en dit zullen er alleen nog maar meer worden. Om dit probleem op te lossen komt
er dus een gigantische nieuwe sluis.
De Nieuwe Sluis, zoals de installatie zal heten, wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. Bijna net zo groot als die in het Panamakanaal.
De Nieuwe Sluis krijgt dus een lengte van twee keer de Euromast. Een breedte van 2x3 rijstroken en een diepte van een flatgebouw met vijf verdiepingen. Een aardig bouwprojectje dus. De bootjes moeten in de toekomst hierdoor van Nederland helemaal naar Parijs kunnen varen. Ook wordt er vol ingezet op duurzaamheid. Zo wordt puin van oude gebouwen vermalen tot een prutje dat kan gebruikt worden als onderlaag voor wegen. De oude vervuilde grond onder het project schoon krijgen kostte bijvoorbeeld al bijna 55
miljoen euro. Dit sterk staaltje bouwkunde gaat dus echt wat kosten. De kosten staan nu nog berekend op 934 miljoen euro, maar dit zou zomaar over de miljard kunnen gaan. Waarschijnlijk is het hele project eind december van 2022 gereed. Je zou tegen die tijd het gevaarte kunnen bekijken in Terneuzen. Want veel meer dan dat is er niet te zien in Terneuzen.