1. Home
  2. EV’s, robuuste trucks en online verkoop: wat brengt 2021 voor de autoliefhebber?

EV’s, robuuste trucks en online verkoop: wat brengt 2021 voor de autoliefhebber?

01 feb 2021, 8:00 Entertainment
caleb white xgjbskoqx i unsplash
Elektrische auto’s en SUV’s die weer tegen een stootje kunnen. De trends in de auto-industrie zijn opvallend, interessant en, zoals de meeste industrieën op dit moment, afhankelijk van de economische ontwikkeling rond het coronavirus. Toch is dit niet per se negatief. Lees hieronder de verwachtingen en trends in de auto-industrie voor het komende jaar.
Elektrische auto’s en laadpalen domineren al jaren het nieuws rond de auto-industrie en ook de afgelopen tijd zagen we de aandacht rond Tesla groeien. Interclassics Maastricht autosalon wijdde zelfs een hele pagina en showroom aan elektrische auto’s inclusief testritten voor alle geïnteresseerden en zo zijn er vast meer, want: elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker voor de gewone mens.

De concurrentie voor Tesla begint nu pas echt

Ondanks het grote succes van Tesla en de plannen om dit jaar met strakkere designs, snellere motoren en grotere batterijen te komen, kan Tesla een moeilijk jaar tegemoet gaan. De concurrentie in elektrische auto’s zal namelijk nu echt op gang komen. Tesla is de grondlegger van EV (electric vehicles) en het duurde even voor de concurrentie klaar was om de strijd aan te gaan, maar in de wandelgangen vallen grote namen zoals Fiat, Misubishi, maar ook Apple en Xioami. Hoe dan ook: de EV’s zijn in opkomst, meer dan ooit tevoren. Dit heeft niet alleen te maken met de techniek die bij de concurrent nu ook geoptimaliseerd is, maar ook met de interesse vanuit de klant en de infrastructuur die in veel landen nu beter is ingesteld op elektrisch rijden.

Grote off-road trucks en EV’s

Goed nieuws ook voor de liefhebbers van grove motoren en off road bakken! Deze zijn helemaal terug. De laatste jaren zagen we veel hatchbacks en kleinere modellen die omgetoverd werden tot een soort mini SUV, een doorn in het oog voor de echte liefhebber. Dit jaar lijkt er te worden afgerekend met deze trend en de oude SUV met 4-wheel-drive en grove banden maakt een comeback. Komend jaar presenteren verschillende grote merken zoals Ford en Honda een nieuw type SUV met niet alleen een stoer uiterlijk, maar ook een robuust en groter frame dan we de laatste jaren zagen.
Nog meer goed nieuws voor SUV fans is dat ook deze trend zich samenvoegt met de trends in EV’s. Door de ontwikkeling van grotere batterijen die langer meegaan, kunnen ook grote auto’s nu gebruikmaken van de technologie om elektrisch te rijden. Enkele merken die dit hebben aangekondigd zijn Ford, die een elektrisch pick-up ontwikkelden, en Hummer met een truck. Dit belooft wat!

Digitale verkoop zet door

De online wereld heeft een grote sprong gemaakt in 2020. Uw werk online, al uw hobby's online , maar ook een nieuwe auto shoppen online is tegenwoordig niet meer dan normaal en COVID heeft dit alleen maar versterkt. Ook in de auto-industrie is deze ontwikkeling doorgedrongen en de verwachting is dat mensen hun auto’s online zullen blijven kopen. In veel landen sloten autodealers tijdelijk de fysieke deuren, maar ging de online verkoop sneller dan ooit. Hierdoor lijkt deze industrie ook minder hard te worden geraakt door COVID dan andere branches.
Dealers die zich digitaal hebben aangepast aan de situatie, kunnen komende tijd een grote sprong verwachten in de verkoop. Helaas is de onduidelijke toekomst wel een factor waardoor mensen hun hand op de knip houden en kan het zijn dat deze trend nog even op zich laat wachten. Een onduidelijk perspectief en wereldwijde economieën die instorten zorgen er zelfs voor dat de allerrijksten liever wat besparen. Dit resulteert wel in een nieuwe ontwikkeling: een groei in de verkoop van tweedehands auto’s.

Digitale en tweedehands verkoop versterken elkaar

Ondanks dat de financiële situatie voor veel potentiele kopers verslechterde de afgelopen maanden, is er een grote trend te zien in de verkoop van tweedehands auto’s, helemaal digitaal. Misschien juist door de precaire financiële situatie kiezen mensen sneller voor een mooie auto tweedehands dan meteen een nieuwe. Dealers die zicht richten op tweedehands zien dat klanten hun auto’s ook in de verkoop gooien, omdat dit digitaal makkelijker en efficiënter gaat dan voorheen. Dit is deels te wijden aan de groeiende vraag naar tweedehands auto’s, maar ook deels aan de groei in digitale mogelijkheden om een auto te verkopen. Dit is een trend die zeer waarschijnlijk doorzet tot ver na de COVID-situatie. We houden het in de gaten!
Delen met
Ook interessant