Elektrisch rijden, we kunnen er straks echt niet meer omheen. Maar dan zou het allemaal wel wat goedkoper moeten, anders blijven we gewoon lekker op benzine en diesel rijden. Zo dacht Volkswagen ook en het hoopt met de relatief goedkope ID.2all een oplossing te bieden voor het huidige gebrek aan betaalbare elektrische auto’s.
Het interieur van de auto is in ieder geval geen reden om hem in de showroom te laten staan. Zo heeft 'ie elektrisch verstelbare stoelen met massagefunctie, twee laadstations om smartphones draadloos op te laden en een glazen panoramadak op de optielijst staan. Wat ook meteen opvalt is het touchscreen van 12,9 inch groot.
De auto biedt, ondanks de compacte buitenmaten, de interieurruimte van een VW Golf. De ID.2all is 4,05 meter lang en daarmee zelfs twee centimeter korter dan een VW Polo. De kofferbak zal iedereen verrassen met 490 liter aan inhoud. Mocht dit toch niet genoeg zijn, dan is er onder de achterbank nog een vak van 50 liter groot te vinden.
Je hoeft hem pas na 450 kilometer weer op te laden. En met het gebruik van een snellader moet het lukken om in 20 minuten de batterij op te laden van 10 naar 80 procent. De ID.2all krijgt een 226 pk/166 kW sterke elektromotor. Daarmee gaat ‘ie binnen 7,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is 160 km/h.
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk de prijs: Volkswagen gaat voor een vanafprijs van minder dan €25.000. Dit kan natuurlijk nog steeds te duur zijn. Maar ook daar heeft Volkswagen aan gedacht: er komt ook een nóg goedkopere elektrische Volkswagen. Deze gaat waarschijnlijk ID.1 heten en moet minder dan €20.000 kosten.
Je hebt nog even tijd om te gaan wennen aan het idee dat we niet meer gaan ontkomen aan elektrisch rijden. De ID.2all komt pas in 2025. Daar laat Volkswagen het niet bij. Ze gaan nu vol door met de elektrische auto’s. Naar alle waarschijnlijkheid komen er in totaal tien nieuwe elektrische modellen voor 2026. Zo komt dit jaar de grote, luxueuze limousine ID.7 en volgt er in 2026 een compacte, elektrische SUV. De nu gepresenteerde ID.2all is wel nog een conceptmodel. Maar het productiemodel zal er slechts in detail van afwijken.