Wie denkt aan voetbalsupporters legt niet direct de link met designerkleding. Toch zijn de twee onlosmakelijk aan elkaar verbonden. In Engeland hullen voetbalsupporters zichzelf al jarenlang in peperdure merkkleding en sneakers van Adidas om de meest uiteenlopende redenen. De dure spullen werden er zelfs zo populair dat er een subcultuur ontstond. De Casualculture verovert inmiddels de hele wereld en Wessel Goossens, eigenaar van de instagrampagina @Supercasual_ plukt hier vandaag de dag de vruchten van. Op een zaterdagmiddag in Sint-Michielsgestel, onder de rook van ’s-Hertogenbosch, ontmoeten wij Wessel in de plaatselijke kroeg. Bij de ontmoeting wordt duidelijk dat we met een echte ‘casual’ te maken hebben. Zijn jas is van het designermerk Ma.strum, daaronder draagt hij een pullover en een polo van Lacoste en aan zijn voeten heeft hij uiteraard een paar brandschone Adidas sneakers. Dankzij de ongeschreven kledingvoorschriften van de casualcultuur lijken de outfits bijna uniforms en Wessel doet hier maar al te graag aan mee, alleen waarom? Hebben
‘’Sommige dingen moet je gewoon hebben. Net zoals deze schoenen, ze zijn echt net nieuw.’’ Wessel is van mening dat bepaalde zaken echt niet aan je collectie kunnen ontbreken wanneer je jezelf een echte casual wilt noemen. Dat hij lang niet de enige is met deze mening blijkt wel aan de manier waarop hij zijn sneakers heeft moeten bemachtigen: ‘’Dit paar heb ik op een Spaanse website besteld. Overal waar ik keek waren ze uitverkocht, totdat ik op een site in Spanje uitkwam waar ze mijn maat nog wel hadden. Deze schoenen willen echt alle casuals hebben, dus heb ik ze maar meteen besteld. Het was natuurlijk wel een gok, want wanneer je op onbekende buitenlandse sites besteld weet je maar nooit. Maar tot op heden is het nog altijd goed gegaan.’’
Voor Wessel blijft
het niet bij zo nu en dan een paar nieuwe schoenen kopen. ‘’Het is wel echt een soort verslaving geworden.’’ De verslaving is op zijn minst kostbaar te noemen. De prijs voor een jas van het merk Ma.strum varieert tussen de 150 en 850 pond. Vrij kostbaar voor een 20-jarige ALO student zou je zeggen. ‘’Het is inderdaad duur, maar ik werk er ook hard voor.’’ Wessel heeft verschillende baantjes, alleen zijn mooiste bron van inkomsten is Instagram. Wessel is namelijk eigenaar van de pagina @Supercasual_, een pagina met 159.000 volgers en een begrip onder de casuals.‘’Met Instagram verdien ik een leuk zakcentje, hier kan ik dan wat nieuws van kopen. Dit geld verdien ik doordat ik shout-outs doe voor bepaalde bedrijven in mijn Instagram-stories. Dit zijn oproepen op mijn pagina met de intentie om een ander account of een product te promoten. Hetgeen wat ik promoot betaalt hier vervolgens weer voor. Je kunt het zien als een soort advertenties.’’
Over de hele wereld
Een aantal jaar geleden richtte hij de Instagram pagina op samen met zijn toenmalige vriendin en inmiddels is @Supercasual_ bekend bij casuals over
hele wereld">de hele wereld. ‘’Kijk, de meeste volgers komen uit Jakarta, Moskou en Londen. ‘’ Wessel is zichtbaar trots wanneer hij een grafiekje op Instagram laat zien. Van zijn 159.000 volgers komt het overgrote deel uit Azië. ‘’In Indonesië en Maleisië leeft de casualcultuur heel erg en daarom denk ik dat de pagina daar zo populair is.’’ De duizenden volgers zijn volgens Wessel allemaal echt. ‘’Ik heb nooit volgers gekocht. Het liep een tijd lang gewoon echt lekker, maar tegenwoordig groeit de pagina niet meer zo hard als voorheen. Dat komt door algoritmes, die zorgen ervoor dat het grootste account bovenaan komt te staan in mensen hun feed. Vroeger stond hier de meest recente foto en door mijn vele posts was het mogelijk om snel te groeien, jammer genoeg is dat nu voorbij maar ik ben nog steeds tevreden met mijn volgers. ‘’
Status
‘’Hoe de trend ooit zo populair heeft kunnen worden? Precies weet ik het niet, alleen ik denk dat veel jongens het toch wel stoer vinden. De grote mannen op de voetbaltribunes dragen bepaalde merken en omdat de jeugd hier tegen op kijkt kopiëren ze deze merken. Hiermee hopen ze toch een beetje meer status te verwerven.’’
Ondanks
het feit dat @Supercasual_ een begrip is in de subcultuur is Wessel geen typische casual. Waar de meeste casuals voor het eerst kennis maakte met de subcultuur op de voetbaltribunes deed Wessel dit al op zijn middelbare school. ‘’Nee, ik ben er niet door voetbal ingerold. Destijds droeg een vriend van me kleding van het merk Stone Island en ik vond het wel gaaf. Eenmaal geïnteresseerd in deze kledingstijl kwam ik er wel al snel genoeg achter dat jezelf als casual kleden gerelateerd was aan voetbalsupporters en hooliganisme. Dit is bij mij echter niet het geval, ik doe het voornamelijk omdat ik de kleding zo mooi vind.’’ Op de pagina van Wessel zijn dan ook weinig aan voetbal gerelateerde zaken te vinden. ‘’Het gaat op de pagina echt om kleding, daarnaast plaats ik nooit foto’s die aan bepaalde voetbalclubs gelinkt zijn. Op deze manier blijf je neutraal en krijg je geen gezeik.’’
Casual gekleed
Wessel is er dan wel niet via het voetbal ingerold, toch is hij geregeld in het voetbalstadion te vinden. ‘’Ik ga regelmatig naar FC Den Bosch en ben dan uiteraard op en top casual gekleed. Dat hoort er wel bij natuurlijk. Ik merk wel dat ik bij het stadion extreem goed gefouilleerd wordt ten opzichte van mensen in normale kleding. Hieraan kun je zien dat politie en beveiliging ook gericht op zoek gaat naar casuals omdat hooligans en relschoppers vaak zo gekleed gaan. Dat weerhoudt het mij er echter absoluut niet van om mezelf zo te kleden. Het is jammer dat je een keer vaker wordt aangekeken en gefouilleerd maar het zij zo.’’
Cultuur
Het feit dat politie en beveiliging getraind wordt om casuals te herkennen aan bepaalde merken en kleding heeft er voor gezorgd dat veel casuals tegenwoordig kiezen voor andere merken of hun logo’s verbergen. Maar volgens Wessel heeft deze verandering in de trends ook een andere oorzaak: ‘’Ieder jochie van 14 jaar loopt nu op straat met een Stone Island jas die hij heeft gekregen van zijn ouders. Hier wil je als casual gewoon niet mee geassocieerd worden. Daarom verwijderen ook steeds meer mensen de logopatch van hun Stone Island-kleding en komen er andere merken in de mode. Ik vind het erg jammer want Stone Island is toch wel hét merk waar je aan denkt bij de casual cultuur.’’
Ondanks het feit dat Wessel het jammer vindt gaat hij wel mee in de veranderingen van de mode. ‘’Mijn jas is bijvoorbeeld van Ma.strum, een relatief nieuw merk in de casualscene dat nog lastig verkrijgbaar is in Nederland. Dat je het niet zomaar op iedere straathoek kunt kopen trekt mij aan omdat het dan exclusiever wordt. Ik wil mezelf toch blijven onderscheiden van andere casuals door unieke dingen te dragen.’’
Tekst: Siem van Merwijk