Alcohol en deelnemen aan het verkeer. Dat is een
combinatie die niet hand in hand gaat. Toch zien we de afgelopen tijd een
schrikbarende trend onder jongeren. Het afgelopen jaar zijn er meer jongeren
omgekomen bij verkeersongelukken. Het aantal dodelijke slachtoffers onder de 25
jaar is dit jaar boven de 100 gestegen in Nederland. Vermoedelijk spelen de toegenomen
populariteit van de motor, alcohol en groepsdruk hierbij een rol. Uit cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek is
het volgende gebleken: vorig jaar zijn er 108 jongeren verongelukt in het
verkeer. In 2023 lag dat aantal op 94. En ook dat aantal is natuurlijk al veel
te hoog. Want rijden onder invloed van alcohol of drugs? Dat zou eigenlijk niet
meer van deze tijd mogen zijn. Maar groepsdruk en stoerdoenerij kunnen jongeren
behoorlijk beïnvloeden.
Waarom deze cijfers nog extra schokkend zijn? Het totale
aantal verkeersdoden is juist afgenomen. Dat aantal daalde met 9 doden naar 675. En dat voor een klein landje als Nederland.
De motor
Als we kijken naar jongeren in het verkeer, wordt er
meestal met de vinger gewezen naar de fatbike. Maar er is een ander
vervoersmiddel dat er negatief uitspringt: de motor. Het aantal jonge
motorrijders dat om het leven kwam bij een verkeersongeluk is verdubbeld, van 6
naar 12.
„We hoorden al een paar jaar dat motorrijden onder jongeren steeds populairder
wordt. Daar wilden we in gaan duiken”, vertelt Saar Hadders aan het AD. Zij
doet bij TeamAlert onderzoek naar jongeren in het verkeer. „Met deze cijfers wordt
het nog belangrijker om jongeren daar naar te vragen.”
De meeste verkeersslachtoffers onder jongeren vallen in
de auto. Auto-ongelukken zijn goed voor de helft van de gevallen. Dat is aan de
ene kant ook logisch, want de meeste mensen rijden nu eenmaal in een auto. Vaak
gaat het om eenzijdige ongelukken. „Ze verliezen de macht over het stuur in een
bocht en knallen tegen een boom. Dat is zo’n beetje het klassieke voorbeeld van
een dodelijk auto-ongeluk onder jongeren”, zegt Saskia de Craen bij het AD, van
de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Jongeren zijn roekelozer
In dat voorbeeld komen twee belangrijke oorzaken samen:
jongeren zijn achter het stuur roekelozer dan ervaren bestuurders en ze hebben
simpelweg minder rijervaring. Saar Hadders legt uit:
„Jongeren nemen meer risico. Omdat hun hersenen nog niet zijn uitgegroeid,
kunnen ze de consequenties niet goed inschatten. Ze laten zich ook eerder
afleiden en zijn gevoeliger voor groepsdruk."
Je rijdt nou eenmaal anders als je maten naast je zitten
dan wanneer je ouders meerijden. Met je ouders rijd je waarschijnlijk gewoon 80
op een 80-weg. Met je vrienden wil je misschien stoer doen of je rijskills
laten zien, en race je met honderd kilometer per uur over diezelfde weg. Voeg
daar nog keiharde muziek bij die door de boxen galmt, en je hoofd is er
helemaal niet meer bij. Dit verhoogt de kans op verkeersongelukken.
Verkeersongelukken door alcohol
Dan heb je ook nog het gebruik van alcohol in het
verkeer. Het aantal verkeersongelukken waarbij alcohol een rol speelde is de
afgelopen jaren flink toegenomen. Saskia de Craen wijst hierbij ook naar de
politie. Er wordt steeds minder gecontroleerd, want zo zegt de politie via
social media is meteen bekend waar de alcoholcontroles zijn. „Dat is eeuwig
zonde. Want met zo’n controle geef je ook een signaal af.” En dan is er nog het
drugsgebruik. Dat wordt heel anders ingeschat dan alcohol. Cocaïne maakt je
bijvoorbeeld juist alerter, maar hier komt de valkuil: de combinatie van
alcohol en drugs gaat helemaal mis. Het kan ervoor zorgen dat je totaal van het
padje raakt. En dat vergroot het risico op ongelukken aanzienlijk.
Dus: wees verstandig. Heb je een feestje of een etentje?
Laat de auto lekker staan als je gaat drinken. Maar je hoeft niet per se te
drinken. Je kunt het ook prima naar je zin hebben zonder alcohol of drugs.
Gewoon jij, je nuchtere brein en je vrienden of familie.