Zorgen over Van Brienenoordbrug: straks verdwijnt deze in de Maas

23 apr , 10:57 Entertainment
van brienenoordbrug 2013 rws

We willen je absoluut niet bang maken, maar als burgemeesters Ahmed Aboutaleb ( Rotterdam ) en Jan van Zanen (Den Haag) de noodklok luiden, moeten wij daar natuurlijk ook wat mee. Zij hebben grote zorgen over de Van Brienenoordbrug. Het eerste dat we zullen merken is dat er gigantische files zullen ontstaan. We zijn wel wat gewend in onze o zo knusse ochtend- en avondspits. Maar deze brug tilt alles naar een heel nieuw level.

De Van Brienenoordbrug zal rijstroken moeten sluiten wegens instortingsgevaar. Aboutaleb en Van Zanen roepen om honderden miljoenen euro's extra om die brug te fixen voordat 'ie straks de Maas in duikt. Met dagelijks 250.000 voertuigen die passeren, is het de drukste brug van Nederland. De geplande opknapbeurt wordt met vier jaar uitgesteld. Dat gaat flink wat ellende opleveren, met name als je pendelt tussen Leiden en Breda.

De Van Brienenoordbrug

Aboutaleb en Van Zanen zien de bui al hangen. Als er niks gebeurt, gaan we het komende jaar al sukkelen met lagere snelheden en misschien moeten ze zelfs rijstroken afsluiten. Dat schijnt de oplossing te zijn, om instortingsgevaar te voorkomen. We weten allemaal wat dat betekent: meer tijd om naar je favoriete podcasts te luisteren terwijl je naar een stilstaande rij auto's staart. Moeten we toch maar eens overstappen op Podimo.

Meer problemen

Verkeer zal andere routes in de regio nemen, wat ook weer voor enorme files zal zorgen. Dan maar met de trein? Geen goed idee. Door achterstallig onderhoud zijn ook de ov-routes niet in staat de verkeersstromen op te vangen. Daarnaast maken Rotterdam en Den Haag zich zorgen over hun inwoners. Kunnen zij nog wel op hun werk komen? En daar blijft het niet bij, ook het containervervoer uit onze prachtige havenstad zal vertraging oplopen. Als klap op de vuurpijl verwachten Aboutaleb en Van Zanen 400.000 nieuwe inwoners tot 2040 en vinden daarom goede wegen en openbaar vervoer dringend noodzakelijk.

Dat wordt diep in de buidel tasten, want het gaat een flinke duit kosten. Nóg duurder dan de eerder begrote 380 tot 600 miljoen euro. Aan de rand van de afgrond hopen we dat er snel wat geld uit de lucht komt vallen.

Delen met
Ook interessant