Het Midden-Oosten is een bijzonder stukje van onze aardbol. Eigenlijk is er alleen maar zand en het is bekend dat ze wel eens een loopje nemen met de mensenrechten. Ofwel: niet echt aantrekkelijk dus. Maar ze hebben er wel olie. Heel veel olie en daar worden ze stinkend rijk van. En dus is het tegelijkertijd ook een bolwerk van rijkdom en luxe. Alles wat we in ons ‘suprieure’ Westen (zo zien we het zelf graag, toch?) doen, doen ze daar net iets groter, beter of sjieker. The latest: een trein die je in stijl door de Verenigde Arabische Emiraten vervoert. Treinen in de Verenigde Arabische Emiraten
Etihad, de nationale vliegmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, wil zich niet alleen maar beperken tot airbussen. En dus komen ze met een trein, geheel in stijl. Het idee achter de trein is dat het niet gaat om de bestemming, maar om de weg erheen. Dan weet je eigenlijk al wel waar je aan toen bent. Je kunt nu de oliestaat doorkruisen in immense luxe. We zouden het bijna potsierlijk willen noemen. Voor deze zouden we met alle liefde
reserveren .
Hoe je een trein bouwt, is natuurlijk niet per direct de expertise van Etihad. Daarom schakelden ze het luxebedrijf Arsenale in. Die verbouwden laatst de Orient Express tot een luxe, klassieke rialskoets. Er zijn vijftien wagons en je wordt in alles voorzien. Slaapcoupés die eruitzien als onbetaalbare hotelkamers, een puik restaurant of een stijlvolle lounge. You name it en ze hebben het.
Spoor
Ook voor de aanleg van het spoornetwerk zijn kosten noch moeite gespaard. Hele rotsheuvels moesten plaatsmaken om de trein erlangs te laten. Eindresultaat: een indrukwekkend spoornetwerk van meer dan 1200 kilometer voor vracht- en passagiersvervoer door de oliestaat. Wanneer de passagierstrein gaat rijden is nog niet bekend. Wanneer het zo ver is, kun je tussen elf steden reizen. Het doel is dat het aantal mensen dat de auto neemt, met 30-40% afneemt.