Wij houden van Berlijn. De Duitse hoofdstad heeft eigenlijk alles wat een mannenweekend nodig heeft. Je kan cultuur snuiven bij de Branderburger Tor en de Berlijnse muur om vervolgens tot diep in de middag te gaan stappen in de Duitse techno scene. Zo’n trippie kun je straks heel spontaan plannen. Je gaat bijvoorbeeld na een avondje doorzakken in Amsterdam nog effe verder biertjes drinken in Berlijn. Kun je onderweg nog een tukkie doen. Over 2 jaar is dit misschien wel mogelijk. Wanneer je vandaag een enkeltje Berlijn aanschaft kun je er op rekenen dat je 6,5 uur onderweg bent. Dat is pittig lang. Dat vonden NS en Prorail ook. Deze week gaan ze babbelen over een snellere
treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Mensen moeten straks minder snel het vliegtuig pakken en vaker
de trein pakken. Ook wel chill voor het milieu enzo. Daarnaast heb je geen gezeur met de douane en het eeuwige wachten op de luchthaven. De prijzen
voor een retourtje Berlijn schijnen ook vrij gunstig te worden. Da's mooi, want dan hou je extra geld over voor pullen bier en broodjes bratwurst.
200 kilometer per uur
NS gaat speciale locomotieven bestellen waarmee ze in 4 uurtjes over het hele traject kunnen sjezen. Zo’n 200
kilometer per uur moet dit gloednieuwe treintje gaan rijden, daarnaast moeten er een aantal stops worden opgeheven om het doel te halen. Ook zullen de rails hier en daar
een beetje aangepast moeten worden. Nu vindt er nog een wissel plaats op de Nederlands-Duitse grens. Ook dat is straks als het aan NS en Pro Rai ligt voltooid verleden tijd.
Water bij de wijn
Er moet nu nog een politiek spelletje worden uitgespeeld. Veel gemeentes hebben liever niet dat de trein straks niet meer in hun beminnelijke stadje stopt. De eerste verzet-lobby’s zullen binnenkort al starten. Een beetje water bij
de wijn kan in ieder geval geen kwaad. Doe
het voor ons. Doe het voor de natuur en doe het vooral voor een heerlijk weekendje Berlijn.