Heb je ooit gedacht: "Hmm, ik zou nu wel een lekker glas water lusten... maar dan met een vleugje metaal en een prijskaartje van 22 euro?" Nee? Nou, dat dacht het Britse sterrenrestaurant La Popote dus wel. Zij introduceren als eerste in Engeland een heuse watermenukaart, compleet met watersommelier, fancy beschrijvingen en een fles water die bijna net zoveel kost als een cocktail in het centrum van Londen. Op deze kristalheldere kaart vind je zeven soorten flessenwater, netjes verdeeld tussen bruisend en plat. Van 'scherp' en 'droog' tot 'crèmeachtig' en 'delicaat': dit water heeft meer karakter dan de meeste reality-tv-deelnemers. Het allerduurste flesje? Dat is Vichy Célestins, met een smaakprofiel dat volgens de kaart 'zoet' is. Oh, en Icelandic Glacier Water? Die smaakt dus 'metaalachtig'. Klinkt als een drankje voor
Thor zelf.
Water bij de wijn
Chef en eigenaar Joseph Rawlins kwam op het idee na een proeverij waarbij bleek hoe sterk water de smaak van gerechten kan beïnvloeden. En eerlijk is eerlijk: er zit wat in. Water met meer mineralen kan bijvoorbeeld bepaalde smaken accentueren of juist verzachten. Denk aan het verschil tussen een glas water bij een steak of bij een oestertje. Toch blijft het een hele ervaring om een ober bloedserieus een watermenu te horen voorlezen met termen als "volle body" en "fluwelen afdronk".
Inspiratie
De inspiratie voor dit alles?
Doran Binder, een van de weinige gecertificeerde watersommeliers ter wereld. Ja, dat is dus echt een beroep. Hij hielp mee met het samenstellen van de kaart en weet precies welk water past bij welk gerecht. Dus waar jij normaal gewoon roept "doe maar kraanwater", wordt hier een discussie gevoerd over de minerale balans en bubbelstructuur.
Of het nu een briljante marketingstunt is of een nieuwe standaard in fine dining, feit is dat La Popote de spotlight pakt met deze gewaagde zet. En wie weet: misschien zit jij binnenkort op date en hoor je jezelf zeggen: "Wat denk je van een bruisend Oostenrijks bergwatertje met een zilte nasmaak?"
Welkom in de dorstige toekomst.