Nederlanders staan erom bekend gierig te zijn en de hand maar al te graag op de knip te hebben. Waar ze in het buitenland hun neus optrekken voor de rekening ‘splitten’, is het hier de normaalste zaak van de wereld. We kunnen het niet ontkennen, want uit cijfers van betaalapp Tikkie wordt dit vooroordeel maar weer bevestigd.
Tikkie heeft afgelopen jaar een recordaantal aan betaalverzoeken verwerkt. Er zijn dit jaar 130 miljoen Tikkies uitgedeeld met een totaalwaarde van 5,5 miljoen. Het gemiddelde bedrag van zo’n Tikke was 41,84 euro. Niet geheel onverwacht, is dat hoger dan vorig jaar. Zo’n 3 ekkies meer.
Populariteit betaalverzoeken
Tikkie is razend populair en bleek een gat in de markt te zijn. De app bestaat nog maar 6 jaar, maar heeft al voor meer dan 16,8 miljoen euro aan betaalverzoeken verwerkt. En de betaalapp groeit door. Ieder jaar weer worden er records gebroken. Afgelopen jaar was 25 november de grootste piekdag van het jaar. Er werden maar liefst 530.000 tikken uitgedeeld. De reden hiervan is waarschijnlijk dat veel mensen op deze dag hun salaris ontvingen, maar ook omdat Oranje de wedstrijd tegen de Ecuador speelde.
Snel betalen
Je zuur verdiende centen uitgeven aan een ander dat doen we niet, dus een Tikkie sturen is de oplossing. Als echte Nederlander willen we natuurlijk ook dat dit een beetje rapido gebeurd, nog voordat we nerveus worden. En ja, ook dit is terug te vinden in de statistieken. Volgens ABN AMRO zijn betaalverzoeken voor 89 procent binnen een dag betaald en bij 63 procent zelfs binnen een uur. Kijk eens aan!
Tikkie sturen
Waar sturen we dan voornamelijk Tikkies voor? Een kauwgommetje, het gebruiken van te veel WC-papier of het aantal biertjes dat je hebt gedronken? Nou, zo erg is het gelukkig ook nog niet. De meest voorkomende omschrijvingen zijn eten en boodschappen. Na de pandemie is er ook duidelijk een maatschappelijke trend te zien. Toen alle coronamaatregelen werden opgeheven, ging Nederland los. Dit leidde in een piek van Tikkie-omschrijvingen als muntjes, drankjes en carnaval.