Het is alweer vijf jaar geleden dat de immens populaire app Pokémon GO uitkwam voor Android en iOS. De makers van de app, Niatic, hebben ruim 4 miljard euro aan omzet verdiend, zo schreven analisten van SensorTower . Eerlijk als je deze game nooit hebt gespeeld dan heb je onder een steen geleefd of je had wonderbaarlijk geen telefoon.
Het is alweer de vijfde verjaardag van het augmented reality-spel. Mooi moment om de cijfers in te duiken. Het spel, dat oorspronkelijk in 2016 op de markt kwam, behaalde afgelopen jaar een recordwinst van 1,3 miljard dollar (1,1 miljard euro). Doel van het spel is om, je raadt het al, Pokémon te vangen. Pokémon Go gebruikt het navigatiesysteem van je smartphone om beestjes op de wereld om je heen te plaatsen. Je moet naar desbetreffende locaties lopen om de Pokémon te vangen. Het beeld van 2016 was voor iedereen hetzelfde, of je speelde de app of je zag mensen urenlang naar hun scherm staren op straat. Het was de hype van dat moment. Desondanks het iets minder populair werd na een tijdje, groeide de game gewoon door. Pokémon Go zette dit eerste half jaar weer een nieuw record, met een groei van 34 procent naar een omzet van 642 miljoen dollar (543 miljoen euro).
Hoe zorg je ervoor dat zo’n populaire app niet saai wordt, zoals bij Angry Birds ook niet het geval was. Dit komt door de constante updates en het alsmaar toevoegen van nieuwe Pokémon. Ondanks dat corona om de hoek kwam, heeft dit geen effect gehad op de inkomsten. De meeste omzet werd door de VS gemaakt, zij zijn goed voor 36,6 procent van de jaarlijkse omzet van de game. Japan staat op de tweede plek met 32 procent, Duitsland volgt met 5,4 procent. Ook de wereldwijde game downloads is niet mis. Namelijk 632 keer, vooral op Android. Ongeveer 23 procent van alle downloads vond plaats via een iOS-apparaat.