Mannen, we hebben weer een verhaal opgepikt waar je u
tegen zegt. Je bent vast weleens je paspoort vergeten voordat je vertrok, maar
waarschijnlijk had je het snel weer in je tas gestopt. Nou, een piloot had
hetzelfde probleem, maar hij kwam hier pas achter... in het vliegtuig. Gevolg?
Het toestel moest omdraaien. Een
passagiersvliegtuig van United Airlines, dat onderweg
was van Los Angeles naar Shanghai, moest afgelopen weekend rechtsomkeert maken.
Lekker dan, als je een belangrijke afspraak hebt in Shanghai…
De Boeing 787 vertrok zaterdagmiddag uit Los Angeles met 257
passagiers en 13 bemanningsleden. Het toestel vloog vredig noordwestelijk over
de Stille Oceaan richting Shanghai, de grootste stad van China. Maar twee uur
later was het game over: het vliegtuig moest noodgedwongen omdraaien. Niet
vanwege een dronken passagier of een vrouw die op het punt stond te bevallen.
Nee, de belangrijkste man aan boord, de
piloot, was zijn paspoort vergeten. Ouch.
Noodgedwongen tussenstop in San Francisco
Volgens luchtvaartplatform FlightAware landde de Boeing om
17.00 uur lokale tijd in San Francisco. „De piloot had zijn paspoort niet aan
boord”, bevestigde United Airlines. De maatschappij liet het er niet bij zitten
en regelde nieuwe bemanning, zodat de passagiers alsnog naar Shanghai konden
vertrekken. Dit gebeurde om 21:00 uur, waarna ze zes uur later eindelijk in
China landden. Je kunt het ook van de positieve kant bekijken: je hebt gelijk
San Francisco afgevinkt op weg naar Shanghai. Al zullen de passagiers daar niet
veel aan hebben gehad.
Boze passagiers en een compensatie van 30 dollar
Een passagier aan boord vertelde aan CNN dat zij de piloot
met een ‘zeer gefrustreerde stem’ hoorde omroepen dat hij moest omkeren. Ze
besloot het moment vast te leggen en maakte een foto van de vliegroute, waarop
de ommekeer overduidelijk te zien is. Als compensatie kreeg ze twee
maaltijdvouchers ter waarde van in totaal 30 dollar, maar ze diende ook een
claim in bij United Airlines. Daarop krijgt ze binnen twee weken reactie.
Veel passagiers waardeerden de eerlijkheid van de piloot,
maar op sociale media was er ook flink wat kritiek. Vooral op RedNote, de
Chinese tegenhanger van Instagram, ging het los. „Hoe kan iemand zo’n puinhoop
maken op het werk?”, vroeg een gebruiker zich af. Dat bericht kreeg meer dan
10.000 likes.
Vertraging van vliegtuig werkt twee kanten op
De reizigers die met het vliegtuig van LA naar Shanghai moesten hadden dikke pech, maar
laten we de mensen die van Shanghai naar LA moesten niet vergeten. Ook zij
kregen met vertraging te maken. Zo liet een ontevreden zakenman weten: „Vanwege
de vertraging moet ik al mijn plannen voor maandag verzetten, wat echt onhandig
is.” Ja, dat is niet lekker.
United Airlines opnieuw in opspraak
Dit is overigens niet de eerste keer in korte tijd dat er
iets misgaat bij United Airlines. Afgelopen weekend nog werd een reiziger op
een vlucht van het Mexicaanse Tulum naar Houston met zijn broek nog op zijn
knieën van het toilet gehaald. Reden? Volgens de piloot duurde zijn
toiletbezoek te lang. De passagier in kwestie beweerde last te hebben van een
verstopping, maar dat verminderde niet de ‘zichtbare woede’ van de piloot.
United Airlines, misschien tijd om even te resetten?