Waar het de afgelopen weken al chaos was bij de NS, komen ze nu weer met nieuw slecht nieuws. Alsof vertragingen, uitgevallen treinen en overvolle coupés nog niet genoeg frustratie opleveren voor reizigers. Haalt de NS nu ook de stekker uit een van de weinige dingen die nog wel soepel liep: de Jongeren Dagkaart Dal. Een treinkaartje waarmee jongeren van 12 tot en met 18 jaar voor slechts 8,50 euro een hele dag met de trein kunnen reizen tijdens de daluren. Superhandig, betaalbaar en populair, maar blijkbaar is dat niet voldoende reden om het in stand te houden.
De NS had het kaartje sinds 2020 in het leven geroepen om jongeren op een toegankelijke manier kennis te laten maken met treinreizen. Geen gedoe met
abonnementen of OV-chipkaarten, je hoefde alleen de NS-app te downloaden en via een barcode kon je de hele dag op pad. In het weekend en op feestdagen zelfs de hele dag, doordeweeks alleen tijdens de rustige uren. Een gouden vondst voor scholieren, studenten, vriendengroepen die een dagje weg wilden of jongeren die hun opa in Groningen wilden bezoeken zonder dat hun spaarrekening meteen leegliep.
Per 1 juli is het klaar
Maar nu stopt het dus. Niet met een voorzichtige afbouw, nee, per
1 juli 2025 is het klaar. De reden? De kaart was volgens de NS zo populair dat het financieel niet meer haalbaar was om het voort te zetten. Een opmerkelijke conclusie, want je zou denken dat een vervoersbedrijf blij zou zijn met volle treinen buiten de spits. Zeker als je bedenkt dat er al jaren wordt geroepen dat jongeren vaker voor het openbaar vervoer moeten kiezen in plaats van de auto.
Volgens de NS reisden jongeren vaker in de spits dan gepland, terwijl de kaart daar niet voor bedoeld was. Tja, dat krijg je als school en werk niet altijd binnen de marges van de dienstregeling passen. In plaats van het systeem iets aan te passen of het tarief licht te verhogen, kiest de NS ervoor om het hele initiatief stop te zetten. Alsof je een café sluit omdat het iets te gezellig werd.
Stoppen terwijl het succes heeft
Wat vooral wringt, is dat dit treinkaartje juist een voorbeeld was van iets dat werkte. Jongeren vonden de weg naar de trein, ouders hoefden geen ingewikkelde routes meer uit te puzzelen en de NS kreeg er een jonge, loyale doelgroep bij. Dat was goed voor het milieu, de verkeersdrukte en het imago van het openbaar vervoer. Nu blijft alleen het signaal over dat betaalbaar reizen voor jongeren niet echt prioriteit heeft.
En dus keren we terug naar de oude situatie. Duur, onpraktisch en met weinig ruimte voor spontaniteit. De NS zegt dat het "kijkt naar alternatieven", maar die boodschap klinkt inmiddels als standaard vulling bij elke aankondiging. Wat overblijft, is nu 40% korting voor jongeren in daluren. Niet echt een vervanging waar je nou om staat te springen.
Een gemiste kans, die typisch voelt als weer een beslissing op basis van de Excel-sheet, niet de reiziger. En het is juist die reiziger die al weken in de kou staat, op een perron waar steeds minder te halen valt.