Nee tegen AZC en Braziliaans seksliedje: waar gaat AI-muziek heen?

06 nov , 12:00Entertainment
cover-van-wij-zeggen-nee-nee-nee-tegen-een-azc
In Nederland verscheen recent het nummer Wij zeggen nee, nee, nee, tegen een AZC (Hardcore Mix), dat in korte tijd viral ging. De maker is de mysterieuze artiest JW "Broken Veteran" uit Rotterdam, die aangaf gebruik te hebben gemaakt van AI-gegenereerde zang en instrumentatie. De track staat bol van een kritisch en fel anti-azc-statement: zinnen zoals “het is genoeg, vol is vol, weg ermee” en “ze overspoelen ons met mensen die hier niet passen” verschijnen in de tekst.
Het bijzondere? Het nummer vond al snel zijn weg naar de hitlijsten: binnen de Single Top 100 op plek 28 en op Spotify zelfs op plek 17, met al een miljoen streams. Het leidde tot een brede discussie over wat AI-muziek betekent: wie is verantwoordelijk, wat is de grens van vrijheid van meningsuiting, en wat doen we met polariserende boodschappen in een wereld waarin de drempel voor publicatie steeds lager ligt?

Kees van der Spek

Ook in tv-land kreeg het nummer aandacht. In RTL Tonight sneed Kees van der Spek het onderwerp aan. De misdaadjournalist reageerde emotioneel toen hij besefte dat meningen over asielzoekerscentra werden verpakt in een AI-lied dat zo breed verspreid werd. Hij verwees naar zijn zoon, die vrijwilligerswerk doet in een AZC, en benadrukte hoe kwetsbaar het onderwerp is. Een fragment dat niet ongemerkt voorbij ging.

Braziliaanse disco

Het Nederlandse voorbeeld toont dus vooral het duistere potentieel van AI-muziek: lage drempel, snelle verspreiding, maatschappelijke lading. Maar even spannend is de andere kant van de wereld: Brazilië. Daar brak Blow Records door met het nummer Predador de Perereca (1982). De Braziliaanse producent heeft met het nummer een AI-remix gelanceerd van een funkmelodie uit 2015 van MC Jhey. Deze versie werd bewust vormgegeven als een "retro" -versie, in stijl van de jaren ’80, met behulp van AI-tools, en werd razend populair op TikTok. Gebruikers deden dansjes, maakten memes, enzovoorts. Het lied combineert funkmotieven met een knipoog naar de jaren ’80.
Wat het extra bijzonder maakt is dat veel gebruikers buiten Brazilië de Portugese teksten niet begrepen en later pas de zeer expliciete inhoud ontdekten. Als je de tekst leest zul je ons begrijpen.

Hoe ver gaat dit nog?

Bij het Predador de Perereca was in het begin niet direct duidelijk dat het om AI ging. Bij het AZC-nummer al wat meer, maar er zijn ook genoeg die het nog steeds niet weten. Het toont maar weer aan dat de lijntjes tussen AI en de werkelijkheid steeds meer aan het vervagen zijn.
Wij vragen ons af waar dit heen gaat, maar vooral of we dit wel moeten willen.
Delen met

Loading