Na het NS-personeel is het nu het grondpersoneel van KLM dat de stakingsvlag hijst. Zaterdag wordt er het hele etmaal niet gewerkt op Schiphol, en dat gaan reizigers zeker voelen. De werkonderbreking begint in de vroege ochtend en duurt tot middernacht. Vluchten kunnen vertraging oplopen, koffers blijven staan en in sommige gevallen zullen toestellen helemaal niet vertrekken. De reden? De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn muurvast gelopen. Waar KLM inzet op flexibiliteit van personeel, willen de vakbonden daar een stevige verhoging van het loon tegenover hebben staan. Waar de piloten dit wel kregen is het tot dusver nog niet het geval bij het grondpersoneel.. Daarnaast willen de werknemers betere regelingen voor mensen met fysiek zwaar werk, zoals bagage-afhandelaars, zodat zij op een fatsoenlijke manier eerder kunnen stoppen met werken.
Frustratie is begrijpelijk
De frustratie onder het personeel zit diep. Volgens hen is het wrang dat er voor de top van het bedrijf ruimte is voor bonussen, terwijl op de werkvloer wordt gevraagd om loonmatiging. Veel medewerkers zeggen dat ze al jaren te maken hebben met hoge werkdruk, onregelmatige diensten en beperkte doorgroeimogelijkheden. En nu de inflatie hun koopkracht aantast, willen ze daar iets voor terugzien.
De staking van zaterdag is bedoeld als waarschuwing. Als het bedrijf niet met een beter voorstel komt, sluiten verdere acties in de zomer niet uit. De timing is dus niet toevallig gekozen. Met de vakantieperiode in aantocht is de druk op de luchtvaart extra groot, en dat maakt de boodschap krachtiger.
KLM helemaal niet blij met deze actie
KLM heeft aangegeven de staking zeer ongewenst te vinden. Volgens het bedrijf zijn er de afgelopen jaren juist flinke stappen gezet in de beloning van het personeel en is er weinig ruimte voor nog hogere kosten. Het bedrijf benadrukt dat het financieel nog altijd in een kwetsbare positie zit. Tegelijk probeert de directie de schade te beperken door onder meer een kort geding aan te spannen tegen de aangekondigde actie.
Voor reizigers betekent dit dat ze rekening moeten houden met uitval en vertraging. Zeker bij vluchten vroeg op de dag kan de impact groot zijn.
Reizigers wordt aangeraden hun e-mails en vluchtschema's goed in de gaten te houden. Veel mensen zijn ontevreden, maar er is ook begrip voor de actie, zeker onder mensen die zelf in sectoren werken waar vergelijkbare druk speelt.
De staking vindt plaats op een moment waarop de luchtvaart onder druk staat. Schiphol kampt met krapte, de zomerdrukte komt eraan en storingen en vertragingen zijn al langer aan de orde van de dag. Extra verstoringen zijn dan wel het laatste wat het vliegveld kan gebruiken. Toch ziet het grondpersoneel geen andere weg meer dan actievoeren.
Het probleem is eigenlijk nog groter
Op de achtergrond speelt bovendien een bredere discussie over hoe lang medewerkers in zware beroepen moeten doorwerken, en hoe eerlijk de verdeling van inkomsten binnen grote bedrijven is. Medewerkers voelen zich niet serieus genomen en willen dat er echte keuzes gemaakt worden. Niet alleen in woorden, maar ook in harde afspraken over werkdruk, geld en respect.
Of de staking van zaterdag het begin is van een grotere serie acties zoals bij het NS-personeel, hangt nu af van hoe KLM reageert. De inzet van beide partijen ligt ver uit elkaar, maar als het bedrijf niet snel met een nieuw voorstel komt, is de kans groot dat ook andere dagen rood worden omcirkeld in de agenda. Het conflict staat in elk geval symbool voor een spanningsveld dat in steeds meer sectoren zichtbaar wordt: wie betaalt de prijs voor economische onzekerheid, en waar ligt de grens van geduld op de werkvloer?