Over een week opent s' werelds grootste luxebeurs haar deuren: Masters of LXRY. De plek waar de dikste boten, mooiste auto's en lijpste gadgets zijn te bewonderen. Een ware luxe speelgoedwinkel. Wij spreken oprichter Yves Gijrath over zijn kindje, de ontwikkelingen in het land der rijken en de grootste eye catchers van de beurs.
Wat kunnen wij allemaal zien op de Masters of LXRY?
Ja dat is een moeilijke vraag. Het is zo’n gigantische verzameling van wat voor moois de wereld te bieden heeft. Ikzelf vergelijk Masters of LXRY soms met Zwarte Cross. Je verbaast je elke keer weer. Niemand verwacht dat naast de spectaculairste auto’s, zoals de Pininfarina Battista , een reconstructie van de Nachtwacht staat en vervolgens omringd wordt door allemaal super yachts, de grootste horloge collecties en het exclusiefste sterren pop-up restaurant, waarbij top-chefs als Jonnie boer en Nick Bril betrokken zijn. Het is een pop-up luxe stad dat vijf dagen Amsterdam aan doet en letterlijk al je zintuigen prikkelt.
Wat is de grootste eye catcher van het hele event en waarom?
The Walk of Love! Dat is in mijn ogen de eye catcher van de beurs. Wat wij gedaan hebben is ons zelf verbinden aan een goed doel. Dat doen wij ieder jaar en dit jaar hebben wij gekozen voor de Hartstichting. Op dit moment is daar niet genoeg aandacht voor. Vandaar dat wij een manier hebben bedacht die past bij Masters of LXRY. Wij hebben 100 prominente Nederlanders gevraagd om hun eigen magazine cover te ontwerpen. Als een bezoeker binnenkomt op de beurs loopt diegene door de wereld van de covers, ontworpen door onder andere Sam Feldt, Piet Boon en Daphne Deckers. Zij laten hun kijk op de wereld zien op het gebied van liefde. Daarna veilen we ze voor de Hartstichting. Dat heeft veel te maken met de beurs, want de beurs gaat om passie en met passie bereik je iets. Dat is in mijn ogen het hoogtepunt van Masters of LXRY.
Kun je nog meer leuke of gekke gadgets noemen die we op de Masters of Luxury kunnen terugvinden?
Een van de grootste fietsfabrikanten, Merida, komt langs. Zij zitten in 188 landen en komen met de meest vetste mountainbikes die je maar kan bedenken. Verder is ’s werelds grootste horlogeverzameling te bewonderen. Ook is er een experience box die je dezelfde ervaring geeft als de grote zaal in het Concertgebouw. Maar we hebben ook de enige elektrische Porsche ter wereld in ons midden: De Porsche Taycan.
Wat zijn de trends in luxe land? Vertel!
Er ligt een hele grote focus op ervaring op doen. Bijvoorbeeld een reis maken, maar niet zomaar een reis. Er moet iets bijzonders aan zitten waar je echt een ervaring meemaakt, zoals een Antarctica-reis met André Kuipers. Een ander voorbeeld is de vastgoedmarkt. Het is niet meer alleen een luxe toren, maar er zit een lobby, restaurant en sportschool in. Dat is wat ik bedoel met experience. Wat ik ook terugzie in alle lagen van het luxeleven is design en dan met name de Scandinavische style. Als je terugkijkt naar 2005 was het vooral goud, bling bling en alles moest groot. Nu is dat tijdperk voorbij. Er wordt tegenwoordig veel meer gefocust op een minimalistische stijl.
Wat moet je tegenwoordig qua vermogen hebben om een beetje mee te kunnen praten met de rijke jongens?
Ja, dat is een moeilijke vraag. Ik zal 'm uitleggen in autotermen: met 300 pk doe je wel mee. Ik zit zelf niet in elkaar om te zeggen: zoveel moet je hebben om mee te doen. Het gaat mij er meer om of iemand de beste wil zijn in iets. Je moet ervoor willen gaan, willen winnen. Ik meet daarom succes niet af aan het saldo op je bankrekening.
Wat is luxe in jouw ogen?
Je hebt luxe in twee vormen. Denk aan persoonlijke vrijheid, je familie en vrienden. Maar ook dat je kan doen wat je wil: je eigen agenda invullen, niet afhankelijk zijn van iemand, dat is al luxe. Als je het vertaalt naar producten dan vind ik businessclass vliegen heel prettig. Ook een mooie kamer boeken in bepaalde hotels is natuurlijk luxe. En Italiaanse kleding. Ik hou van de pasvorm. Maar tegenwoordig vergeet iedereen dat de mooiste luxe vrijheid is.
Hoe bepalend is luxe qua innovatie op het wereldtoneel?
Wat ik zie, bijvoorbeeld in de auto-industrie, is een trend dat ze kiezen voor schone, elektrische auto’s. Dat gaat vanzelf. Industrieën vernieuwen zichzelf, want alles draait om vraag en aanbod. Bijvoorbeeld in de mode-industrie moeten ze ook gaan kiezen om te werken met bepaalde stoffen. Als de bedrijven zich namelijk niet vernieuwen kunnen ze niet blijven mee doen. Dus je kan wel zeggen dat alle trends die ertoe doen ontstaan in de luxe-industrie. Het is een industrie waar honderden miljarden in omgaan en dat realiseren mensen zich niet.
Zijn er verschillen met de rijken van 10 jaar geleden en nu?
Ja, daar zit zeker een verschil in. Dan moet je wel kijken naar de echte rijken. De grootlandbezitters, de Emir van Qatar en dat soort mensen, zij kopen tegenwoordig voetbalclubs op. Als je kijkt naar de mensen die zelf succes hebben is dat zij veel meer behoefte hebben om iets te delen. Zelf zie ik dat als een positieve trend. Kijk naar Pieter Zwart van Coolblue, hij heeft een imperium opgebouwd en steunt vervolgens Naturalis, wat ook bij ons op de beurs staat. Je ziet dat dat de rijken steeds meer zelf het initiatief nemen om zelf concreet actie te ondermen om dingen terug te doen voor de maatschappij.
Waar ben jij vooral trots op als het gaat om je beurs?
Ik ben trots op het geheel. Trots op de meer dan 1000 man in de organisatie. Je werkt namelijk in een teamverband en die wedstrijd moet je winnen. Dus ik hou er niet van om een ding in het geheel uit te lichten.
Van Europa’s grootste naar Werelds grootste. Hoe heb je dat geflikt?
Misschien waren we het vorig jaar al, maar we hebben het laten onderzoeken. Over heel de wereld luxury zijn er events, maar niemand doet het zoals wij dat doen. Laten we zeggen: never follow the crowd. Dat is waarin ik denk dat wij ons onderscheiden als grootste beurs ter wereld.
Masters of LXRY is vanaf 12 december tot 16 december te bezoeken in de Amsterdam RAI.
Tekst: Joran Hegie