1. Home
  2. Hoe ondernemer Mark Bos Motorkledingcenter uit het slop trok en transformeerde in een miljoenenbedrijf

Hoe ondernemer Mark Bos Motorkledingcenter uit het slop trok en transformeerde in een miljoenenbedrijf

30 aug 2020, 12:00 Entertainment
jvdk127
Mark Bos is nog maar 31 jaar oud, maar staat nu al aan de top van een miljoenenbedrijf. Daar gaat een bijzonder ondernemersverhaal aan vooraf. Hoe hij Motorkledingcenter uit de goot haalde en liet uitgroeien tot een megasucces.
“Motorkledingcenter is in 2006 opgericht door mijn vader samen met een compagnon. Ik werkte toen zelf bij de politie. In die dagen ging de motorverkoop sky-high en de prognoses waren ontzettend positief. Totdat de crisis kwam.” Na de crisis draaide het bedrijf van z’n vader verlies na verlies. Het was zelfs zo nijpend dat het bedrijf onder bijzonder beheer bij de bank terecht kwam. Die vroegen aan zijn vader of hij er niet beter mee kon stoppen.”
Mark was net vertrokken bij de politie en bezig met het opzetten van een eigen groothandel in de motorbranche. Hij importeerde en verkocht een helmenmerk en een collectie motorjeans bij verschillende dealers. Zijn vader was niet toevallig zijn grootste klant. “Mijn pa zei: ‘Ik heb geen flauw idee wat we anders moeten doen. Of jij moet er nog iets van denken te kunnen maken, of we sluiten de zaak’.”
mark in pak

Challenge accepted

Hij besloot de uitdaging aan te gaan en in de zaak van zijn vader te stappen. Het concept: “Een one-stop-shop voor de motorrijder. alles wat je op kan zetten en aan kan trekken, behalve de motor zelf. Vroeger had je alleen leren pakken, tegenwoordig heb je allerlei toffe jeans en jassen. Je hoeft er helemaal niet meer uit te zien als motorrijder als je op je werk aankomt”, aldus Mark. “In 2011 hadden we één vestiging in Hazerswoude waar we met 5 mensen werkten. Toen ben ik naar Amerika gegaan voor een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat indruk maakte met productvideo’s. Ik heb mezelf uitgenodigd voor inspiratie. Daarna ben ik zelf aan de slag gegaan met videoreviews van onze producten. Op ons Youtube kanaal zijn inmiddels meer dan 2000 video’s te vinden.”
Het begon al vrij snel te lopen en ze merkten een toename in aantal klanten. De groei zat er na een jaar al stevig in. “In 2012 draaiden we voor het eerst winst in de geschiedenis van het bedrijf en een jaar later werden we uit bijzonder beheer gehaald bij de bank. Vanaf 2016 zijn we steeds meer winkels gaan openen. Zo hebben we nu vestigingen in Tilburg, Brussel, Veghel, Zutphen, Assen, Venlo en zijn er twee vestigingen overgenomen in Utrecht en Amsterdam.” Inmiddels werken er 130 mensen bij zijn bedrijf, wordt er een omzet gedraaid van meer dan 15 miljoen en zijn ze marktleider in Nederland en België. De strategie is nu om dit uit te rollen over de landsgrenzen, waarbij de nabije buurlanden voor alsnog de meest interessante markten zijn.
Motorkledingcenter gaat als een raket, dat mag duidelijk zijn. Toch had het heel anders kunnen lopen. “In de beginjaren was het hard werken voor iedere vijftig euro. Dat vergt een hele andere mindset. Het was overleven, zeker als je diep in de schulden bij de bank zit. We kregen geen cent meer los. Voor het videomarketingplan hadden we 20k nodig. Dat kregen we gewoon niet geleend. De auto van mijn vader werd gestolen, daar kregen we de dagwaarde van terug. Daar hebben we de eerste video set-up van betaald. Dat vind ik ook het bijzondere van het verhaal: we zaten echt op de bodem. Het laat ook zien dat als je bedrijfsvoering aanpast dar er altijd een kans is om iets te laten slagen. Ik was 24, had nauwelijks ervaring en deed wat dacht dat goed was. Je hebt ook een beetje wind in de rug nodig.”
20200426 dsc07833
De vestiging van Motorkledingcenter in Assen.

Groei

Het aansturen van 5 mensen op 1 locatie of een onderneming leiden van 130 werknemers met acht vestigingen is nogal een verschil, kunnen wij ons zo voorstellen. “Zeker. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik veel meer ondernemer ben dan manager. Toen heb ik een retailmanager aangenomen die verantwoordelijk was voor het aansturen van alle winkels. Zelfde geldt voor boekhouden. Ik hou me vooral bezig met strategie en mensen. Luisteren, vertrouwen geven, overal aan meewerken en kijken of ik ergens mee kan helpen. Verder ben ik heel druk geweest met overnames van winkels en een aandelentransactie.” Of je dan nog wel een beetje vrije tijd hebt, vragen wij ons af. “Ik werk gewoon een normale werkweek. Alleen: werken heeft bij mij geen aan-uit knopje. Ik kan ook ’s avonds in mijn mail kijken of in het weekend. Ik heb de juiste mensen om mij heen verzameld en op gegeven moment moet je ook durven loslaten. Dat is voor ondernemers vaak een bottleneck voor de organisatie en groei.”
Hij is nu een kleine 10 jaar bezig met het bedrijf. Wat vindt Mark Bos het mooiste aan zijn werk? “Het bouwen aan mijn bedrijf en faciliteren van groei voor mensen. Ik heb heel veel collega’s die er al vanaf de beginperiode bij zijn. Mede door eigen initiatief en zelfstudies zijn ze meegegroeid. Ik heb ze een springplank kunnen geven voor hun carrière. Dat is iets waar ik heel trots op ben. Verder is het natuurlijk heel mooi dat we mijn vaders pensioen veilig heb kunnen stellen en hij op een comfortabele manier oud kan worden. Dat had ook zomaar anders kunnen zijn.” Het is ook goed om af en toe stil te staan bij succes en daarin jezelf te belonen. Hoe doet Mark dat? “Ik heb mezelf een mooie cabrio cadeau gedaan. Het is de kunst om bescheiden te blijven, dus loop daar niet mee te koop. Ik heb ook bewust mijn droomauto, een Porsche 911, nog niet gekocht. Dan blijft er iets te dromen over. Verder heb ik met mijn vriendin een mooi vrijstaand huis gekocht op een rustige plek vlakbij de natuur. Ik realiseer me soms ook wel dat ik nog altijd maar 31 jaar oud ben en ik koester het succes, je moet er niet aan gaan wennen. Wat ik ook erg mooi vindt om te doen is delen, we hebben laatst nog iedereen in de organisatie een bonus gegeven. Dat was de maand na het vakantiegeld, dus iedereen had al een dubbel salaris gehad. Als je dat dat dan nog een keer onverwachts krijgt, dan is dat natuurlijk heel erg lekker. Ik hecht heel veel waarde aan onze mensen. Als je gunning creëert bij klanten en medewerkers dan kan je dat heel ver brengen.”
Delen met
Ook interessant