Het bekendste Franse modehuis is met het Zwitserse Akrivia onder de lakens gedoken en daar kwam iets prachtigs uit, het nieuwe LVRR-01 horloge . Dit is er niet zomaar één. Louis Vuitton wil meer exclusiviteit maar vooral respect bij verzamelaars creëren, Louis Vuittons Jean Arnault mocht bepalen wat het werd. Samen sloegen zij de handen ineen voor een meesterwerk van vier en halve ton.
Het horloge werd tentoongesteld in een langzaam draaiende constructie die toeschouwers in staat liet om beide zijden van het twee-kantige meesterwerk van 450.000 Zwitserse Franken te waarderen.
De LVRR-01 is een bekronende prestatie voor Jean Arnault, de 24-jarige zoon van LVMH-oprichter Bernard Arnault. Hij staat sinds 2021 aan het hoofd van de horlogeafdeling van Louis Vuitton (Jeans broers, de 28-jarige Frédéric en de 31-jarige Alexandre, leiden respectievelijk Tag Heuer en Tiffany & Co). Prima bloedlijn. Jean was lichtelijk geïnspireerd geraakt door LV's voormalige Tambour horloge uit 2002 en wilde verder met dit concept. Hierna werd Rexhepi binnengehaald als de eerste in een reeks van vijf samenwerkingen met onafhankelijke hoogwaardige horlogemakers die de komende vijf jaar zullen worden onthuld.
Tijdens het evenement in Californië, Montecito legden Jean en Rexhep uit dat ze Centraal-Californië hadden gekozen voor de lancering simpelweg omdat het, vergeleken met de meeste andere locaties voor horloge-onthullingen, anders was. Dat was de leidende kracht achter veel van de beslissingen die ze namen. Waarom een tourbillon die elke vijf minuten roteert in plaats van de gebruikelijke? Omdat het anders was, zei Rexhepi. Waarom een chronograaf gekoppeld aan een bel die elke minuut klinkt? Dezelfde redenering. Het is het resultaat van een horlogemaker op de top van zijn kunnen, die zijn ambacht in elke denkbare richting duwt. "We probeerden iets te doen dat anders is," zei Rexhepi.
Eigenlijk het meesterbrein achter dit horloge. Het jonge technische wonder wiens horloges al rete vaak voor hoge bedragen op veilingen worden verkocht, is van cruciale belang om die volledige respect van horloge-liefhebbers te winnen. Zijn visie heeft ertoe geleid dat dit horloge niet zomaar een proleterig Louis Vuitton horloge is dat toch wel verkoopt, maar een technologisch maar vooral creatief meesterwerk van het hoogste kaliber.
De LVRR-01 is een prachtstuk geworden, waar je letterlijk over elk stukje wel even kan wegdromen. Er zijn details in de beweging van het horloge, zoals een gedetailleerde afwerking die bekend staat als Côtes de Genève (alleen zichtbaar voor de horlogemaker die 'm komt servicen). Ook de twee wijzerplaten zijn bedoeld om beide kanten van Rexhep te vertegenwoordigen, aan de ene kant voor het klassiek gerichte gelijknamige merk Rexhepi en als je 'm omdraait zie je de meer experimentele lijn genaamd ‘Akrivia’.
De opvallende skeletwijzerplaat onthult het brein van het horloge A.K.A. de ingewikkelde mechanica A.K.A. de tourbillon net onder het oppervlak. De wijzerplaat is gemarkeerd met zes amberkleurige blokjes die gemaakt zijn a la 'plique-à-jour'. Wat dat is? Plique-à-jour is een techniek waarmee je een look creëert dat vergelijkbaar is met glas-in-lood, best sick. Als kers op de taart kan het logo van Louis Vuitton natuurlijk niet missen. Maar tijd voor een primeur, het zal de eerste keer zijn dat het merk het embleem combineert met een ander merk. De andere zijde lijkt een beetje op de Louis Vuittons vintage Monterey II, toevallig een van de meest gewilde horloges ter wereld is op dit moment. Daarmee scoor je sowieso.
De kist waar het horloge in zit maakt het helemaal af, nog sexyer dan die . Het ontwerp is met de hand geschilderd en het kostte zes maanden om de tien doosjes voor de tien horloges te maken. Wij vinden het een knaller van een item, al helemaal omdat het zo vernuft is qua technologie, hadden we bij Louis Vuitton niet verwacht!