Ben jij iemand die pas aanspreekbaar is na de eerste kop koffie? Dan hebben we slecht nieuws: je dagelijkse bakkie gaat waarschijnlijk opnieuw duurder worden. Het moederbedrijf achter Douwe Egberts, Senseo en Pickwick; het wereldwijd opererende JDE Peet’s, denkt er namelijk serieus over na om weer een prijsverhoging door te voeren. De reden: koffiebonen zijn flink duurder geworden. De prijzen van groene koffiebonen zijn in de eerste vier maanden van dit jaar met zo’n 28 procent gestegen ten opzichte van de tweede helft van 2024. En dat hakt erin. Vooral als je weet dat dit soort stijgingen meestal met wat vertraging doorsijpelen naar de schappen in de supermarkt. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar de kans is groot dat je dit opnieuw in je portemonnee gaat voelen.
Consument gaat het voelen
JDE Peet’s levert aan supermarkten, die uiteindelijk zelf bepalen wat jij als consument betaalt. Maar als de inkoop duurder wordt, gaan supermarkten die kosten meestal gewoon doorberekenen. Zo simpel is het. Dat zagen we vorig jaar ook al gebeuren, toen Albert Heijn en Jumbo tijdelijk de producten van Douwe Egberts en Senseo uit de schappen haalden omdat ze het niet eens waren met de hogere prijzen. Het resultaat: lege vakken. Uiteindelijk kwamen de producten terug, maar wel tegen een hoger prijskaartje.
Naast de duurdere koffiebonen zijn er nog meer factoren die bijdragen aan de stijgende prijzen. Zo speelt
klimaatverandering een grote rol. Slechte oogsten door extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval en droogte, raken grote koffieproducerende landen zoals Brazilië, Colombia en Vietnam. En dat merk je wereldwijd.
Nieuwe regels
Maar daar blijft het niet bij. Ook nieuwe Europese regels maken koffie duurder. De EU wil ontbossing aanpakken en heeft daarom besloten dat producten die afkomstig zijn van recent ontboste gebieden, niet meer zomaar geïmporteerd mogen worden. Bedrijven moeten dus extra goed controleren waar hun bonen vandaan komen. Dat is goed voor de natuur, maar het maakt het hele proces ingewikkelder en vooral duurder.
Wat betekent dit allemaal concreet voor jou? Volgens analisten van onder andere de Rabobank kan de prijs van een kilo koffie dit jaar richting de 20 euro gaan en in een extreem scenario zelfs 25 euro. Dat is een flinke stap omhoog als je bedenkt dat je tot voor kort vaak rond de 12 tot 15 euro betaalde voor een kilozak van een bekend merk.
Ook dat koffietje buiten de deur
En niet alleen de thuisdrinkers gaan het voelen. Ook de horeca krijgt te maken met stijgende inkoopprijzen. De kans is groot dat een cappuccino op het terras straks ook weer een paar dubbeltjes duurder wordt. Geen drama, maar wel iets om rekening mee te houden als je regelmatig buiten de deur koffie drinkt.
Dus of je nu een Senseo-fan bent of liever slow coffee zet: het wordt er allemaal niet goedkoper op. Misschien tijd om te experimenteren met een huismerk, of wat minder vaak voor dat extra bakkie te gaan. Of gewoon even accepteren dat een goede kop koffie een klein beetje meer gaat kosten. Kwestie van smaak en portemonnee.