Terrasweer. Je zit in de zon, dorstig, en voor je ligt de menukaart: ga je voor een ijskoude pils of kies je de 0,0-variant? Niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van gezondheid, als je de nieuwste cijfers van het CBS mag geloven. Volgens onderzoek heeft 45% van de Nederlanders het afgelopen jaar of helemaal geen alcohol gedronken of zich beperkt tot maximaal één glas. Opvallend? Zeker. Maar is alcoholvrij bier nu ook echt zo veel beter voor je lichaam dan een regulier biertje? De negatieve effecten van overmatig drinken zijn allang bekend. Verhoogd risico op leveraandoeningen, hartproblemen, diverse kankersoorten... het lijstje is allesbehalve gezellig. Maag-darm-leverarts Bart Takkenberg bevestigt dat het drinken van alcoholvrij of arm bier fysiek gezien een gezondere keuze is. Minder belasting voor je organen, geen toxische afbraakstoffen en geen kater. Kortom: je lijf zal je dankbaar zijn.
Het aanbod is tegenwoordig dan ook niet meer weg te denken. Van 0,0-barretjes tot alcoholvrije slijterijen en festivals die standaard een breed non-alcoholisch assortiment voeren. De trend is stevig ingeburgerd.
Calorieën en gezondheid
Voor wie op z’n voeding let, is er nog een voordeel: calorieën. Takkenberg legt uit dat een alcoholhoudend biertje gemiddeld net zo veel calorieën bevat als een blikje frisdrank. Een alcoholvrije variant? Die bevat ongeveer de helft. Voor wie z’n vetpercentage een beetje in toom wil houden, is dat geen onbelangrijk detail.
Toch moet je je niet rijk rekenen. Alcoholvrij bier is weliswaar een betere keuze dan pils met alcohol, maar het blijft een bewerkt product. De echtte winnaars qua gezondheid blijven nog altijd: water, thee en zwarte koffie zonder suiker. Klinkt minder spannend, maar je lichaam merkt het verschil.
De mentale valkuil
Er zit ook een keerzijde aan het alcoholvrije succesverhaal. Volgens Takkenberg kan het psychologisch juist een opstapje zijn naar “gewoon weer een echt biertje”. De drempel wordt lager, zeker in sociale situaties. Vandaag 0,0, morgen weer op volle kracht aan de bar.
En laten we niet vergeten: de opmars van alcoholvrij bier is ook gewoon slimme marketing. Merken gebruiken de 0,0-lijn om hun identiteit te verbreden, niet per se om de wereld gezonder te maken. Denk aan de Formule 1-campagnes met Heineken 0,0: maatschappelijke betrokkenheid klinkt goed, maar het draait ook gewoon om marktaandeel.
Merkbeleving 0,0%
In landen als Noorwegen en Zweden zijn ze daar strenger op. Daar mag een alcoholvrij
biertje niet dezelfde merknaam dragen als z’n alcoholhoudende broertje. Dus geen ‘Heineken 0,0’. Volgens Takkenberg kan zo’n regel helpen om de aantrekkingskracht van alcohol te verminderen. In Nederland blijft alcohol voor veel mensen synoniem met gezelligheid, iets waar 0,0 nog altijd tegenop moet boksen.