FHM Australië maakt glorieuze comeback in print

30 sep , 20:00Entertainment
aussie
Pak je surfplank en je zonnebril, want FHM is weer terug in Australië. Het magazine voor echte "lads", dat tussen 1998 en 2012 de kiosken kleur gaf met sport, lifestyle, interviews en natuurlijk iconische covers, ligt sinds oktober weer opnieuw in print. En dat in een tijd waarin menig man roept dat print morsdood is. Nou, dat hebben Michael Downs en zijn team bij Nuclear Media niet meegekregen, want die zetten gewoon een verse editie in de schappen.
De coverprijs? 12,99 Australische dollars. Voor een jaarabonnement van twaalf edities leg je 89,95 neer, en daar krijg je dus elke maand dat nostalgische gevoel van vers papier voor terug. Downs noemt het een reset. Maxim (waar Nuclear Media eerder de licentie van had) was toe aan pensioen en FHM krijgt daar eindelijk de rebranding die het verdient. Volgens Downs is het blad “irreverent, unapologetic and pandering to nobody.” Oftewel, FHM praat tegen mannen zoals ze tegen elkaar zwetsen onder het genot van een pilsje in de kroeg.

Kritiek? Natuurlijk, maar who cares

Niet iedereen is laaiend enthousiast. Australische mediacritici noemen de comeback ‘ouderwets’ en zelfs ‘een beetje gênant’. Alsof de wereld niet al genoeg plaatjes en content online kan vinden. Maar ja, soms gaat het niet om content alleen, het gaat om beleving. En FHM Australië zet juist in op méér dan print: events, FHM Escapes-tours en een flinke dosis online. Print is dus slechts één smakelijk stuk van de FHM-taart.

Waarom wij staan te juichen

Bij FHM Nederland vinden wij dit heerlijk nieuws. Een printeditie voelt een beetje als een oldschool feestje. Je ziet een cover girl niet wegglippen in je feed, maar shinen op de koffietafel. Het roept de vraag op: wanneer wij? Komt er ooit een dag dat FHM NL weer in de rekken ligt? Wie weet, maar voorlopig blijft het bij speculeren. Oh nee wacht, de FHM500 scoor je natuurlijk nog steeds elk jaar in print, maar dat is natuurlijk meer een eenmalig jaarlijks feestje dan een fulltime terugkeer.

Cheers, mates!

Dus bij deze: een luid applaus voor onze collega’s aan de andere kant van de wereld. Ze bewijzen dat lef, nostalgie en een frisse strategie hand in hand kunnen gaan. Of het een succesverhaal wordt? Tijd zal het leren. Maar tot dan proosten wij alvast op een (geslaagde) comeback.
Delen met
Ook interessant
loading

Loading