Heel mooi champagnenieuws vanaf onze collega’s Down Under, want jawel, FHM Australië is terug in print. Na jaren van radiostilte ligt er deze oktober eindelijk weer een gloednieuwe editie in de schappen. En dat in een tijd waarin iedereen roept dat print morsdood is. Nou, Michael Downs en zijn team bij Nuclear Media hebben daar dus maling aan en zeggen doodleuk: “hold my beer". De coverprijs? 12,99 Australische dollars. Voor een jaarabonnement van twaalf edities leg je 89,95 neer, en daar krijg je dus elke maand dat nostalgische gevoel van vers papier voor terug. Volgens Downs verdient FHM een moderne rebranding, omdat het merk “irreverent, unapologetic and pandering to nobody" zou zijn. Oftewel, FHM praat tegen mannen zoals ze tegen elkaar zwetsen onder het genot van een pilsje in de kroeg. Daarin geven we onze Australische vrienden geen ongelijk.
Kritiek? Natuurlijk, maar who cares
Ja, er zijn critici. Sommigen noemen de comeback 'ouderwets', en anderen zelfs 'een beetje gênant'. Alsof je in 2025 nog een glossy nodig hebt om foto’s te zien. Maar iedereen die ooit een FHM heeft vastgehouden, weet dat het niet alleen gaat om de content, maar ook om de vibes en beleving. En FHM Australië zet juist in op méér dan print, door het merk uit te breiden, met bijvoorbeeld events en FHM Escapes-tours. Print is dus slechts één smakelijk stuk van de FHM-taart.
Waarom wij staan te juichen
Hier bij FHM Nederland vinden we dit heerlijk nieuws. Een printeditie voelt een beetje als een oldschool feestje. Je ziet een cover girl niet wegglippen in je feed, maar shinen op de koffietafel. Het maakt ons stiekem ook een beetje jaloers en roept de vraag op: wanneer wij weer? Komt er ooit nog een dag dat FHM NL weer terug in de rekken ligt? Wie weet, maar voorlopig blijft het bij speculeren. Oh nee wacht, onze FHM500 scoor je natuurlijk nog steeds elk jaar wél in print, maar dat is natuurlijk meer een eenmalig jaarlijks feestje dan een fulltime terugkeer.
Cheers, mates!
Dus bij deze: een luid applaus voor onze collega’s aan de andere kant van de wereld. Ze bewijzen dat lef, nostalgie en een frisse strategie hand in hand kunnen gaan. Of het een succesverhaal wordt? Dat zien we later wel. Maar tot dan proosten wij alvast op een (geslaagde) comeback.