Commotie om de crompouce: de lekkernij bestaat al veel langer

16 nov 2023, 11:18 Entertainment
114757594 967409893701296 4552080912743730880 n
Wanneer je bij de bakker of supermarkt komt, glinsteren de roze geglazuurde croissants je al snel in het oog. De crompouce heeft zich ontpopt tot een heuse hype. Grote kans dat je deze roze rakkers hebt langs zien komen. Een heerlijke tompouce van croissantdeeg waar iedereen voor in de rij staat bij de bakker. Het is al wekenlang een gekte!
Maar nu is er commotie ontstaan wie de eer mag opstrijken als bedenker van deze crompouce. De Utrechtse Ulrika Menig, het brein achter de waanzinnig populaire crompouce, stapt naar de rechter om ‘haar crompoucen’ te beschermen. Ze claimt de merknaam 'crompouce' al in 2020 te hebben bedacht en deelt nu op social media haar voornemen om haar rechten te verdedigen.

Crompouce

Op de Instagram van haar zaak, Bammetje Bakery, gooit Menig het hoge woord eruit: "Het product en de merknaam Crompouce mogen niet zonder toestemming van de officiële ontwikkelaar, mijzelf, gebruikt worden. Er wordt zeer zeker opgetreden tegen inbreuk van dit recht". De hype van de crompouce begon bij bakkerij Van Maanen in Amsterdam en escaleerde volledig door TikTok.
Inmiddels heeft Van Maanen een deal hebben gesloten met Menig. Blijkbaar wisten ze niet dat er een merkrecht op zat, maar dat is nu rechtgetrokken, zo laat hij weten aan RTV Utrecht. "Sinds een week ongeveer hebben wij nu ook het merkrecht." Nou, dat heeft wel gezorgd voor een prijsstijging van de crompouce, zo laat Van Maanen weten als je hem dat vraagt."

Octrooi

Octrooi-experts zeggen dat de crompouce geen patent krijgt, omdat het geen technische vernieuwing is. Maar geen reden tot zorgen voor Menig: tegen ondernemers die de merknaam gebruiken zonder toestemming wordt opgetreden. Daarnaast heeft Bammetje Bakery eveneens modelrecht gekregen voor het uiterlijk van de crompouce.

Nieuwe creaties

De hype heeft de nu ook nog doorgezet naar nieuwe creaties, zoals de frikanpouce. Foodtrendwather Anneke Ammerlaan laat aan RTL Nieuws weten dat de credits hiervoor naar de HEMA moeten. "De HEMA heeft de tompouce heel goed vermarkt", vervolgt Ammerlaan. "Die bedacht allerlei tompouce-producten, waaronder tompouce-chocolaatjes: dat heeft niets met tompouce te maken, maar ze zijn wel heel lekker.”
Volgens Ammerlaan is de tompouce een favoriet van de Nederlanders. "Het heeft zo'n geruststellende smaak, wat de Engelsen 'comfortfood' noemen: de crème is heerlijk smeuïg en gaat perfect samen met de knapperigheid van het bladerdeeg en de zoetheid van het glazuur. Bovendien zorgt de vraag 'hoe eet je 'm eigenlijk?' altijd voor een beetje lol."
Delen met
Ook interessant