1. Home
  2. Brits telefoonbedrijf komt met AI Oma Daisy om tijd van scammers te verspillen

Brits telefoonbedrijf komt met AI Oma Daisy om tijd van scammers te verspillen

18 nov , 17:00 Entertainment
schermafbeelding 2024 11 18 om 133404
Als er iets is wat we allemaal wel heel erg vervelend vinden, zijn het wel telefonische oplichters. Ze bellen met hun gladde praatjes in de hoop je bankrekening te plunderen. Maar bij het Britse telefoonbedrijf Virgin Media O2 hebben ze daarom een meesterzet bedacht: AI Oma Daisy. Deze kunstmatige intelligentie doet zich voor als een gezellige, maar oh zo warrige oude dame, en heeft één missie: scammers zoveel mogelijk kostbare tijd laten verspillen.
Met verhalen over haar breiclub, haar konijnenverzameling en haar “kleinkind die in de IT zit”, houdt Daisy de lijn langer bezet dan je favoriete Netflix-serie. Haar record? Veertig minuten. Dat zijn veertig minuten waarin een scammer geen échte slachtoffers kan bellen.

Oma Daisy

O2 lanceerde Daisy na onderzoek waaruit bleek dat 70% van de Britten wraak wil nemen op oplichters, maar simpelweg de tijd niet heeft om dat zelf te doen. Dus besloot de telecomreus om het vuile werk over te laten aan een AI die niets liever doet dan slap ouwehoeren met criminelen. Wij in Nederland zullen ongetwijfeld wel rond hetzelfde percentage zitten, dus misschien is het tijd om hier ook eens een slimme innovatie door te voeren.

Scambaiters

Daisy is ontwikkeld met hulp van scambaiters. Deze AI is getraind om perfect de toon en onmisbare charme van een nietsvermoedende oma te evenaren. Wanneer een oplichter vraagt om bankgegevens, geeft Daisy vrolijk een willekeurige reeks cijfers en schakelt dan moeiteloos over naar verhalen over haar legendarische appeltaart.

Tijdsverspiller

Volgens fraude-directeur Murray MacKenzie is Daisy meer dan alleen een tijdverspiller. “Ze draait het spel om. Scammers worden met hun eigen wapens verslagen,” zegt hij. Maar Daisy herinnert ons ook aan een belangrijke les: vertrouw niet blindelings op de persoon aan de andere kant van de lijn, hoe overtuigend ze ook klinken.
O2 heeft de lat dus flink hoog gelegd in de strijd tegen oplichters, en met Daisy aan de lijn hebben scammers voortaan flink wat te breien.
Delen met
Ook interessant