Stel je voor: je bent een keurige Britse dame van 66, je dagen bestaan uit een beetje breien, kopjes thee drinken en zo nu en dan een ritje maken in je Land Rover. Niets geks. Totdat je Apple voice-to-text systeem besluit je hele dag op z’n kop te zetten.
Louise Littlejohn uit Schotland had zo’n dag. Ze ontving een voicemail van haar lokale Land Rover-dealer, Lookers Motherwell, waarin ze werd uitgenodigd voor een evenement. Maar toen ze de automatische transcriptie van Apple bekeek, las ze niet zomaar een nette uitnodiging. Nee, volgens haar telefoon was Louise een “stuk stront” en kreeg ze ineens ongevraagd vragen over haar seksleven. Lekker dan.
“Eerst was ik geschokt, verbijsterd, maar daarna vond ik het hilarisch,” vertelde Louise aan BBC News. En gelijk heeft ze. Want laten we eerlijk zijn, wanneer heeft een Land Rover-dealer je ooit beledigd en je intieme details willen weten in een bericht? Dat zou wel een heel ongevraagd stukje klantenservice zijn…
Apple’s voice-to-text systeem, normaal een handige feature om voicemails om te zetten in tekst, had duidelijk een verkeerde dag. Het oorspronkelijke bericht ging simpelweg over een evenement van 6 tot 10 maart, hartstikke vriendelijk bedoeld dus. Maar ergens tussen de Schotse tongval, een beetje ruis en AI-magic besloot Apple’s systeem dat het tijd was om deze oma eens flink te beledigen.
Dat roept natuurlijk vragen op. Want hoe komt een AI- systeem erbij om van een keurige uitnodiging ineens een grove roast te maken? Tech-experts zeggen dat accenten, achtergrondgeluiden en de beperkingen van AI allemaal meespelen bij het verkeerd interpreteren van gesproken berichten. Maar je moet toch behoorlijk wat fouten maken om van “event op 10 maart” naar “je bent een stuk stront, hoe zit het met je seksleven?” te komen.
Gelukkig heeft Louise een dikke huid en een goed gevoel voor humor. “Het is niet de schuld van de garage,” zei ze. “Zij proberen gewoon auto’s te verkopen en niet oma’s uit te schelden.” Apple zelf heeft nog geen officieel statement gegeven, maar we kunnen ons voorstellen dat er ergens een engineer is die zich nu flink achter de oren krabt.
Dit incident laat weer eens zien dat AI nog lang niet feilloos is, zeker als het gaat om accenten. Amerikanen hebben al moeite om een Schot te verstaan, laat staan een computer die nog steeds denkt dat iedereen met een Oxford-accent spreekt. En dan hebben we het nog niet eens over regio-accenten of dialecten.
Dus, moraal van het verhaal? Vertrouw nooit blindelings op technologie, zeker niet als het je oma ineens op de digitale pijnbank legt. En mocht je ooit een raar bericht krijgen? Misschien is het gewoon een AI die jouw accent nog niet snapt. Of misschien probeert je Land Rover-dealer je gewoon echt iets heel vreemds te vertellen.